Catharina Ziekenhuis twee keer genomineerd voor Zinnige Zorg Award 2021

Trots! Twee initiatieven van ons ziekenhuis zijn genomineerd voor de Zinnige Zorg Award 2021 van VGZ. Een bijzondere blijk van waardering voor al onze collega’s die continu bezig zijn om de zorg te verbeteren en te vernieuwen. De twee initiatieven maken kans op een geldprijs waarmee zij hun ideeën nog verder kunnen ontwikkelen. En jij kunt daarbij helpen. Er kan gestemd worden!

Thuisbehandeling MS-patiënten

Het eerste initiatief van ons ziekenhuis dat  – in samenwerking met het ETZ in Tilburg – genomineerd is voor de Zinnige Zorg Award 2021 is de thuisbehandeling van MS-patiënten. MS-patiënten – met een terugval in hun ziekteproces – werden voorheen in het ziekenhuis behandeld met medicatie via een infuus. En dat hoeft niet meer!

Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat de behandeling net zo effectief en veilig thuis kan worden gegeven in de vorm van capsules. Die capsules worden voor bijna heel Nederland gemaakt door onze apotheek. In onderstaande video zie je hoe dat gaat en waarom deze capsules veel minder belastend en daarom fijner zijn voor de patiënt. “Het scheelt een hoop tijd voor de patiënt en de zorg veel geld.”

Let op: vergeet voordat je het filmpje bekijkt niet hier te stemmen. Dit kan tot uiterlijk zondag 30 mei, 20.00 uur.

Bereiding medicatie in het Catharina Ziekenhuis voor thuisbehandeling MS-patiënten

Eten na slokdarmchirurgie

Het tweede initiatief gaat over direct eten na een slokdarmoperatie voor slokdarmkanker. Na een slokdarmoperatie starten patiënten in ons ziekenhuis direct met het eten van normaal, vloeibaar voedsel. Hierdoor is geen sondevoeding meer nodig en kunnen zij eerder én zonder thuiszorg naar huis.

Patiënten met slokdarmkanker die zo’n intensieve behandeling – chemo, bestraling en een operatie – moeten ondergaan, worden door chirurg dr. Misha Luyer en zijn team voorbereid alsof het een sportwedstrijd is. Vóór de operatie zorgt de fysiotherapeut voor een goede conditie en krijgt de patiënt van de diëtist voorlichting over goede voeding en eventueel bijvoeding.

Na de operatie krijgen patiënten een speciaal op maat gemaakt menu, dat door de koks van het ziekenhuis samen met de dietisten is ontwikkeld. Het menu bestaat uit voedzame kleine vloeibare hapjes, die de patiënt op dezelfde dag van zijn operatie nog zittend aan een tafel opeet. Dat zorgt ervoor dat patiënten op dag 6 al naar huis kunnen, zonder sondevoeding en zonder thuiszorg! “We verwachten een topprestatie van onze patiënten, dan moet je ze ook voorbereiden alsof het een sportwedstrijd is!”

Let op: vergeet ook hier niet voordat je het filmpje bekijkt te stemmen. Dit kan tot uiterlijk zondag 30 mei, 20.00 uur.

Eten na slokdarmchirurgie; speciaal voor patiënten met slokdarmkanker is een menu samengesteld voor ná de operatie

Zinnige Zorg Award

De Zinnige Zorg Award is een nominatie voor initiatieven die de zorg in Nederland eenvoudiger, slimmer en patiëntvriendelijker maken. VGZ zoekt samen met zorgverleners naar vernieuwingen die dat mogelijk maken. Uit al die ideeën zijn er nu veertien initiatieven geselecteerd die kans maken op een gouden, zilveren of bronzen Zinnige Zorg Award.

De vorige editie werd gewonnen door de vooruitstrevende aanpak van ons stoma-team. Zij slaagden erin om patiënten met een stoma op een veilige manier en vol zelfvertrouwen zonder thuiszorg naar huis te laten gaan. Een initiatief waardoor vooral de druk op de thuiszorg afnam. Met de geldprijs is een stoma-app ontwikkeld om patiënten nog beter te kunnen informeren.

Twee nieuwe initiatieven van ons ziekenhuis maken dus kans op €10.000 aan prijzengeld dat ze kunnen besteden aan zorgvernieuwing.