Coronapatiënt in het Catharina Ziekenhuis

17:30
In het Catharina Ziekenhuis wordt één patiënt met corona geïsoleerd verpleegd. De vrouw van de patiënt is ook in isolatie opgenomen met verdenking op corona. Bij de vrouw is een corona-test ingezet; de uitslag daarvan wordt later vandaag verwacht.

De Raad van Bestuur van het Catharina Ziekenhuis heeft – na overleg met de diverse instanties  – besloten dat de zorg aan patiënten gewoon doorgaat. Belangrijke afweging daarbij is dat het risico voor de regionale gezondheidszorg van (gedeeltelijke) sluiting van het topklinische ziekenhuis met een belangrijke regionale functie niet opweegt tegen het risico van corona-infectie.

Aanleiding en achtergrond

De patiënt werd op 23 februari opgenomen met luchtwegproblemen. Tijdens zijn ziekenhuisopname is standaard de risicoanalyse afgenomen en de artsen waren alert op corona. De patiënt voldeed bij binnenkomst niet aan de toen geldende casusdefinitie corona van het RIVM en is volgens de richtlijnen hierop niet getest. De GGD Brabant-Zuidoost en de GGD Hart voor Brabant hebben bevestigd dat het ziekenhuis de richtlijn destijds goed heeft toegepast.

De betrokken patiënt heeft op drie verschillende afdelingen gelegen. Op maandag 2 maart gaf de patiënt aan dat zijn partner ook ziek was en dat familieleden die recent in Italië waren geweest gezondheidsklachten hadden. De behandelend arts vertrouwde het verhaal niet en heeft direct de man in isolatie geplaatst en een coronatest ingezet, waar de patiënt positief op testte.

Inmiddels worden de betrokken familieleden door de GGD Hart voor Brabant onderzocht en is er een contactonderzoek opgestart. Om privacy redenen wordt over de toestand van de patiënt geen mededelingen gedaan.

Maatregelen ziekenhuis

Het ziekenhuis heeft vanmorgen de enige patiënt die in contact is geweest met de man en de medewerkers op de betrokken afdelingen geïnformeerd. Er is een contactonderzoek gestart. Bij alle betrokkenen wordt een test uitgevoerd. Medewerkers op de betrokken afdelingen die klachten hebben worden getest op het coronavirus en in afwachting van de uitslag naar huis gestuurd. We stemmen onze communicatie en aanpak af in nauw overleg met de GGD Brabant-Zuidoost.

De zorg voor alle patiënten in het ziekenhuis gaat gewoon door. Ook alle polikliniekbezoeken gaan door. Voor vragen heeft het ziekenhuis een informatielijn geopend: 040 – 244 05 50.

Het ziekenhuis vraagt patiënten en bezoekers met griepverschijnselen die in een risicogebied* zijn geweest en/of in contact zijn geweest met een patiënt bij wie het coronavirus is vastgesteld niet naar het ziekenhuis te komen. Eventuele afspraken kunnen telefonisch worden verzet.

Voor meer informatie over het coronavirus en de richtlijnen: www.rivm.nl/nieuwcoronavirus

* Kijk voor overzicht risicogebieden op www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden#nederland