Een nieuwe hartklep op je 94ste

Weertenaar Twan Schoenmaekers (94) kreeg afgelopen zomer een nieuwe hartklep in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. Voor zijn herstel ging hij terug naar ‘zijn eigen’ SJG Weert.

Hij werd geboren in 1921, het jaar waarin Albert Einstein de Nobelprijs voor de Natuurkunde ontving. De geest is nog onverminderd scherp en zijn lichaam lijkt wel van roestvrij staal. Rond zijn tachtigste kreeg Twan voor het eerst problemen met zijn hart. Milde klachten die met medicijnen goed waren te behandelen. Een jaar geleden, op zijn 93ste, werden de klachten ernstiger als gevolg van een vernauwing in zijn hartklep. “Ik kreeg het benauwd en had last van hartkloppingen.” De huisarts constateerde een hartruis en verwees hem voor verder onderzoek door naar het ziekenhuis. Twan kreeg een pacemaker, maar de klachten hielden aan. “Na tien meter lopen, was ik buiten adem.”

Operatietechniek

De cardiologen van SJG Weert legden hierop contact met hun collega’s van het Catharina Ziekenhuis, dat toonaangevend is in de behandeling van complexe hartaandoeningen. Samen bekeken ze of Twan gebaat zou zijn bij een nieuwe hartklep. “Cardioloog Jacques Koolen van het Catharina Ziekenhuis kwam speciaal naar Weert om te beoordelen of ik deze operatie op mijn leeftijd nog wel aankon. Een hartoperatie bij een patiënt van 93, dat had hij nog nooit meegemaakt.” Cardioloog André Lucassen van SJG Weert licht toe: “Normaal gesproken opereren we geen hartpatiënten op deze hoge leeftijd omdat de risico’s op complicaties veel groter zijn. Maar de operatietechniek is de laatste jaren enorm verbeterd. In het verleden moest je voor een nieuwe hartklep aan de hartlongmachine, tegenwoordig wordt het klepje via de lies ingebracht.”

Topteam

Twans operatie, eind juni, liep gesmeerd. De Weertenaar werd onthaald als ‘de kampioen van Eindhoven’ en herstelde razendsnel. “Ik werd onderzocht en begeleid in Weert, ging naar Eindhoven voor de operatie en keerde een paar dagen later voor mijn verdere herstel terug naar Weert. Een week na de ingreep mocht ik al naar huis. Ik ben honderd procent tevreden over het behandeltraject. Samen vormen die twee ziekenhuizen een topteam!”