Eindhovens Dagblad: Radioloog ‘Eerlijk zijn over borstkankertest’

Vrouwen die meedoen aan het periodiek onderzoek naar borstkanker moeten beter worden voorgelicht over de voor- en nadelen daarvan. Dat stelt radioloog dr. Wikke Setz-Pels van het Catharina Ziekenhuis in haar proefschrift. Donderdag 20 februari promoveerde Wikke Setz-Pels op haar onderzoek.

Nederlandse vrouwen tussen de 50 en 75 jaar oud worden eens per twee jaar opgeroepen voor een test. Wat veel vrouwen niet weten, is dat de kant op een ‘vals alrm’ groot is. Op duizend onderzoeken wordt in gemiddeld 21 gevallen ‘iets’ geconstateerd. Die vrouwen worden opgeroepen voor een nader onderzoek. In 15 gevallen blijkt er toch niets aan de hand.

Het Eindhoves Dagblad publiceerde in februari 2014 een artikel over het promotie-onderzoek van dr. Wikke Setz-Pels.