Ervaringen van patiënten voor betere zorg
Het Catharina Ziekenhuis wil de zorg voor de patiënten continu verbeteren. Daarom is het ziekenhuis enige tijd geleden begonnen om direct na een afspraak of behandeling de patiënten actief te vragen naar hun ervaringen. Dat levert een afdeling elke dag een stroom aan tips, aanbevelingen en klachten op. De reacties van patiënten worden op een vast tijdstip in de week besproken binnen het behandelteam. Verbetertips kunnen zo vaak direct worden ingezet.
Een voorbeeld: Voor bestraling van het bovenlichaam moeten patiënten zich ontkleden. Alleen vrouwelijke patiënten kregen daarbij de tip om daarna een doek om te slaan. Uit de reactie van de mannelijke patiënten bleek dat ook zij het soms koud en onaangenaam vonden om met een ontbloot bovenlijf de onderzoeksruimte binnen te lopen. We geven nu iedereen in de informatiefolder de tip om een doek om te slaan. Dat waarderen patiënten zeer.
Wilt u meer lezen over de zorg voor patiënten in het Catharina Ziekenhuis? In de brochure ‘Zo werkt goede zorg’ vertellen twee medewerkers van het Catharina Kanker Instituut over hun drive om de zorg continu te verbeteren.<!–De brochure is grats aan te vragen via de site kanker.nl.–>