Evelien vraagt fietsend aandacht voor nazorg na een kankerbehandeling

Evelien van der Werff uit Noordwijkerhout fietst in zes weken tijd een tocht van tweeduizend kilometer langs de 75 inloophuizen in Nederland. Om drie uur donderdagmiddag had ze 1150 kilometer in de benen en kwam ze aan bij het Infopunt Leven met Kanker van het Catharina Ziekenhuis. Het Infopunt is een initiatief van het ziekenhuis en inloophuis De Eik in Eindhoven, waar ze eerder die middag een bezoek bracht.

Evelien vraagt met haar fietstocht aandacht voor de nazorg na een kankerbehandeling. “Na je laatste behandeling krijg je in het ziekenhuis een afsprakenkaart mee voor over drie maanden. En daar sta je dan. Klaar met de behandeling, iedereen in je omgeving helemaal blij. Maar zelf merkte ik dat ik nog met allerlei gevoelens zat.”

Evelien was zelf borstkankerpatiënt en vindt dat er te weinig aandacht is voor het hersteltraject na de ziekenhuisbehandeling. Daarom startte ze deze fietsactie en haalt ze geld op voor de inloophuizen in Nederland. “Ik wist niet van het bestaan van inloophuizen af. Het zou me een hoop tijd en verdriet hebben gescheeld.”

Bij het Infopunt Leven met Kanker van het Catharina Ziekenhuis sprak Evelien met borstkankerchirurg Yvonne van Riet over die herstelperiode na de ziekenhuisbehandelingen. “Daar moet zeker meer aandacht voor komen”,  vindt Van Riet. “Goed dat zij met deze actie de inloophuizen op de kaart zet.”

Op 5 juli hoopt Evelien alle inloophuizen van Nederland bezocht te hebben. Haar tocht is te volgen op evelienvanderwerff.info.