Extra locatie om te dialyseren in Tongelre

Het Catharina Ziekenhuis opent deze zomer een externe dialyselocatie. Vanaf dat moment kunnen acht nierpatiënten ook terecht aan de Tongelresestraat 203 in Eindhoven.

Waarom het ziekenhuis dit doet, het plaatsen van twee dialysestoelen in dit gebouw in Tongelre? “Om meerdere redenen. Het is fijner voor de patiënt, met name uit de regio Geldrop. Die kan nu niet gedialyseerd worden bij het Anna Ziekenhuis. Deze locatie is dichterbij dan het Catharina Ziekenhuis. Dat scheelt bij zo’n intensieve behandeling veel reistijd”, legt afdelingsmanager Ivonne van de Meerakker-Hegge uit. “Het dialyseren op de externe locatie zal in een meer huiselijke setting gebeuren, daardoor heb je niet het gevoel dat je in een ziekenhuis bent. Veel patiënten vinden dat prettiger. En in zekere zin is het ook gewoon nodig, omdat thuisdialyse met hulp van een verpleegkundige maatschappelijk niet langer financieel haalbaar is.”

Een halve dag, drie keer per week

Dat laatste argument moet zeker even verder uitgelegd worden. “Vroeger kon 80 procent van de patiënten die thuisdialyse deden, dat zelfstandig, en 20 procent had hulp nodig van thuisdialyseorganisaties. Nu is dat andersom”, aldus Van de Meerakker-Hegge. “Deze vorm van zorg is zo intensief en daarmee ook duur, dat dat niet langer kan. Bovendien liepen de wachtlijsten enorm op.”

Artist impression van de externe dialyselocatie. Bron: Architecten aan de Maas

Dialyseren is het verwijderen van afvalstoffen en overtollig vocht uit je bloed via een kunstmatige nier. Het duurt een halve dag en je moet het drie keer per week doen. “De complexe nierpatiënten blijven in het ziekenhuis komen, de laag-complexe, stabiele nierpatiënt kan naar de externe locatie. Idealiter hebben we over een aantal jaar meer van dit soort locaties. Dat de patiënt van de toekomst tegen die tijd het gebied ziet en kijkt waar hij/zij het liefst gedialyseerd wil worden”, zegt de afdelingsmanager.

Eigenzorgdialyse

En als je dan toch naar het toekomstplaatje kijkt, dan heeft Van de Meerakker-Hegge nog een grote wens. “Dat we dan op één van die locaties een stoel hebben waar mensen het helemaal zelf kunnen doen. En waar ze zichzelf kunnen indelen. Dat hebben we momenteel sinds afgelopen september al in het ziekenhuis, een aparte kamer met twee stoelen. Eigenzorgdialyse noemen we dat. Je wordt dan opgeleid om het zelf te kunnen doen. En dan kun je je dialyseschema aanpassen aan je eigen agenda. Dat levert de patiënt veel op. Wat? Dat ze het gevoel hebben de regie over hun eigen leven weer terug te hebben.”