Geen uitstrijkje meer! Zelftest baarmoederhalskanker gewoon in je brievenbus

Ben jij een vrouw van 30 jaar of ouder? Dan is de kans groot dat je bij je volgende uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker een zelftest (zie foto) toegestuurd krijgt. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt het voorstel van D66 om zo’n test laagdrempelig beschikbaar te maken door ze standaard op te sturen naar het huisadres.

Zelftest voor bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker | Catharina Ziekenhuis

Gynaecoloog Ruud Bekkers van het Catharina Ziekenhuis is al jaren groot voorstander van zo’n zelfafnametest. “We zien bij de oudere vrouwen een hogere deelname dan bij de jongeren. Met name bij de 30-jarigen doet nog niet de helft mee. En dat is juist de categorie die we graag mee willen laten doen”, zegt Bekkers.

De mogelijke oorzaak voor de lage deelname aan het bevolkingsonderzoek is dat jonge vrouwen zich niet bezighouden met de mogelijkheid dat ze ziek worden. Ook kunnen vrouwen het uitstrijkje bij de huisarts pijnlijk vinden. Uit onderzoek van het RIVM blijkt daarnaast dat er ook angst is voor het onderzoek zelf en de uitslag.

Kamerlid Wieke Paulusma (D66) tegen RTL Nieuws

Bekkers maakt regelmatig mee dat het bevolkingsonderzoek het verschil maakt. Dankzij het bevolkingsonderzoek kunnen voorstadia van baarmoederhalskanker vroegtijdig worden ontdekt. “Zo’n voorstadium is meestal goed te behandelen”, zegt Bekkers. “Maar veel vrouwen maken de brief waarin ze worden uitgenodigd voor het onderzoek niet eens open. Ze denken dat ze naar de huisarts moeten, die met een eendenbek een uitstrijkje maakt. Dat beeld schrikt veel vrouwen af.”

Zelfafnametest is betrouwbaar

Er is in 2017 een grote studie uitgevoerd waaruit blijkt dat de zelfafnametest net zo betrouwbaar is als een uitstrijkje bij de huisarts. “Zo’n test wordt thuis gestuurd. Kun je op je gemak zelf een uitstrijkje maken en opsturen naar het laboratorium”, legt Bekkers uit. “Bedenk wel: als uit die test blijkt dat een vrouw HPV met zich meedraagt – een voorstadium van baarmoederhalskanker – dan moet ze alsnog naar de huisarts voor een vervolgonderzoek.”

Jaarlijks krijgen ongeveer 800 vrouwen baarmoederhalskanker, zegt het RIVM. In 2021 waren het er 947. In dat jaar stierven 213 vrouwen aan de gevolgen van baarmoederhalskanker.

KWF-woordvoerster Annebel Schippers

“Een zelftest verlaagt de drempel”

KWF Kankerbestrijding is blij met het besluit van de Tweede Kamer om de zelftests standaard thuis te sturen. “Uit eerdere tests zien we dat zelftesten ervoor zorgen dat meer vrouwen deelnemen. Nu doet 55 procent mee en dat is te laag. Bij borstkanker is dat 80 procent bijvoorbeeld. Hoe eerder je erbij bent, hoe groter de kans op een beter vooruitzicht en behandeling. Een zelftest verlaagt de drempel om een uitstrijkje te laten maken”, aldus KWF-woordvoerster Annebel Schippers.

Zelfafnametest opvragen kan nu ook al!

Heb je nu al een oproep gekregen voor het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker om langs te gaan bij je huisarts? Weet dat je de zelftest nu ook al kosteloos kan opvragen. Hoe? Dat staat in de uitnodigingsbrief.

Afgelopen week was gynaecoloog Ruud Bekkers te zien in het RTL Nieuws: Vrouwen krijgen volgend jaar zelftest baarmoederhalskanker thuisgestuurd | RTL Nieuws