Geranne Engwirda benoemd tot bestuursvoorzitter van de Nederlandse Zorgautoriteit en vertrekt bij het Catharina Ziekenhuis

Eindhoven, 15 september 2023 – Geranne Engwirda, lid Raad van Bestuur van het Catharina Ziekenhuis, vertrekt bij het ziekenhuis. Zij is per 1 januari benoemd tot bestuursvoorzitter van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

“Sinds 1 oktober 2015 werk ik met veel enthousiasme en voldoening in het Catharina, een ziekenhuis waar veel mooie mensen werken en dat elke dag grote meerwaarde biedt aan de bewoners van Eindhoven en omgeving. Onverwachts heeft zich een nieuwe wending in mijn loopbaan aangediend. De mogelijkheid om voorzitter te worden van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is voor mij een enorme kans. Ik ben er trots op voor het Catharina Ziekenhuis te werken en vertrek met pijn in mijn hart”, aldus Geranne Engwirda.

Geranne Engwirda

Geranne Engwirda (61) werd geboren in Wageningen en studeerde Beleid en Management in de Gezondheidszorg aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Na haar studie werkte Engwirda eerst bij het Erasmus MC, waarna haar loopbaan werd vervolgd bij de Federatie van Universitair Medische Centra, het UMC in Utrecht en vanaf 2010 als lid van de Raad van Bestuur (CFO) van de ’s Heeren Loo Zorggroep.

In oktober 2015 kwam zij naar Brabant als lid van de Raad van bestuur van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven.

Nardo van der Meer, voorzitter Raad van Bestuur van het Catharina Ziekenhuis: “Ik heb Geranne leren kennen als een hardwerkende, integere en fijne collega. We hebben de afgelopen jaren zeer intensief en goed samengewerkt en ik ga haar visie en haar persoonlijkheid missen. Natuurlijk is het jammer dat ze weggaat maar tegelijkertijd snap ik haar ambitie om op een andere manier bij te dragen aan het verbeteren van de zorg in Nederland. Ze laat het ziekenhuis in goede conditie achter en ik wens haar heel veel succes en plezier bij de NZa.”

Tiny Sanders, voorzitter Raad van Toezicht van het Catharina Ziekenhuis: “Namens de Raad van Toezicht dank ik Geranne voor haar inzet en betrokkenheid de afgelopen 8 jaar. Geranne heeft duidelijk haar stempel gezet op de organisatie en heeft veel bijgedragen aan het versterken van de verbinding van het Catharina met alle stakeholders. Ze was een baken van continuïteit en stabiliteit in een dynamische omgeving en verlaat een vitale organisatie. We wensen haar alle succes toe.”

De Raad van Toezicht van het Catharina Ziekenhuis zal zich beraden over de opvolging van Geranne Engwirda.