Healthy Fridge zorgt voor gezond en lekker eten voor zorgmedewerkers

De provincie Noord-Brabant heeft ervoor gezorgd dat medewerkers van het Catharina Ziekenhuis 24/7 gezond en lekker kunnen eten. Het ziekenhuis heeft met behulp van de provincie de beschikking gekregen over een Healthy Fridge. Een succes, want vandaag is de tweede in gebruik genomen in het ziekenhuis.

Tijdens de corona-maanden bleek de beschikbaarheid van goed en gezond eten buiten de reguliere cateringuren een aandachtspunt. De Healthy Fridge vormt hierop voor bedrijven en instellingen een verse welkome aanvulling. Medewerkers en bezoekers van het Catharina Ziekenhuis hebben met de Healthy Fridge 24/7 toegang tot gezonde salades, poke bowls, wraps, yoghurts, noten en fruit.

Voor de provincie Noord-Brabant brengt de Healthy Fridge twee dingen samen. Elies Lemkes-Straver, gedeputeerde Landbouw, Voedsel en Natuur: ‘’We vinden het waardevol dat zorgpersoneel ruimere mogelijkheden krijgt om op elk willekeurig moment van de dag gezond te eten. En vanuit mijn portefeuille vind ik het mooi dat de producten uit de Healthy Fridge grotendeels uit Brabant komen. Korte lijnen en goed voor de Brabantse voedselleveranciers.” De provincie zorgt voor de voorfinanciering van de Healthy Fridge.

Sterk in je Werk

In het Catharina Ziekenhuis werd een tweede Healthy Fridge geplaatst. De eerste beviel het personeel zo goed dat het ziekenhuis graag een tweede wenste, die bij het Catharina Kanker Instituut is geplaatst. Daar kunnen ook patiënten gebruik maken van de Healthy Fridge.

Het Catharina Ziekenhuis zet met het programma Sterk in je Werk in op duurzame inzetbaarheid van haar personeel. Een onderdeel van dit programma is om medewerkers te ondersteunen in het maken van gezonde keuzes, ook met betrekking tot voeding. Mede dankzij de Healthy Fridge hebben medewerkers op elk moment van de dag toegang tot gezonde maaltijden.

Dit wordt ook gewaardeerd door het personeel. Verpleegkundige Marina van Gennip is blij dat ze ook buiten openingstijden toegang heeft tot gezonde voeding: “Ik probeer niet alleen goed voor de patiënten te zorgen, maar ook voor mezelf. De Healthy Fridge heeft gezonde voeding waar je geen dip van krijgt, dat is met name in de nacht erg belangrijk. Ik maak er dan ook veel gebruik van.”