Het belang van donorbloed in ziekenhuizen

Het gebruik van donorbloed in ziekenhuizen is van cruciaal belang voor het redden van levens en het verbeteren van de gezondheid van patiënten. Ook in het Catharina Ziekenhuis worden iedere dag 25 zakken rode bloedcellen gebruikt om levensbedreigend bloedverlies te compenseren. Vandaag, op 14 juni is het Wereld Bloeddonordag. Op deze dag staan we stil bij het belang van het doneren van bloed en bedanken we alle bloed en plasmadonors voor hun gift.

Donorbloed speelt een belangrijke rol bij het redden van levens en het verbeteren van de gezondheid van talloze patiënten die afhankelijk zijn van transfusies. In noodsituaties, zoals ernstige verwondingen door ongevallen of complicaties tijdens de bevalling, kan het snel beschikbaar hebben van donorbloed het verschil betekenen tussen leven en dood. Bij het Catharina Kanker Instituut hebben we veel ervaring met kankerbehandelingen zoals chemotherapie. Deze kunnen een verwoestend effect hebben op het beenmerg en de productie van bloedcellen remmen. Donorbloed is daarom ook een onschatbare hulpbron voor kankerpatiënten die vechten tegen deze ziekte.

Veiligheid en kwaliteit van donorbloed
In Nederland zorgt Sanquin voor de bloedvoorziening. Sanquin verzorgt de afname, verwerking en uitgifte van bloed, verricht onderzoek en verzorgt onderwijs. Het waarborgen van de veiligheid en kwaliteit van donorbloed staat centraal in het medische proces. Bloeddonaties worden grondig gescreend op mogelijke infecties en ziekten, waardoor de kans op overdracht tot een minimum wordt beperkt. Moderne technologieën en strikte protocollen zorgen ervoor dat donorbloed veilig is voor transfusie.

Wereld Bloeddonordag
14 juni is de verjaardag van Karl Landsteiner, Nobelprijswinnaar en uitvinder van het AB0bloedgroepsysteem, op zijn verjaardag staan we stil bij het belang van donorbloed en vieren we Bloeddonordag.

Dankjewel bloeddonoren
Jaarlijks gebruiken we in ons ziekenhuis 8500 zakken rode bloedcellen, daarvoor zijn net zoveel donaties nodig, dus 8500 donoren. Op deze Wereld Bloeddonordag bedanken we alle bloeddonoren die een onschatbare bijdrage leveren aan de gezondheidszorg. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om te blijven streven naar een constante en voldoende voorraad donorbloed, zodat ziekenhuizen altijd in staat zijn om de best mogelijke zorg te bieden aan iedereen die het nodig heeft. Samen maken we echt een verschil.

Ben je nog geen donor? Meld je aan en help mee levens redden!