‘Hoe Eindhoven zich ontwikkelt als Silicon Valley voor medische AI’

Een intensieve samenwerking tussen ziekenhuizen, de technische universiteit en het bedrijfsleven in de regio Eindhoven begint haar vruchten af te werpen. Dat schrijft Zorgvisie vandaag. Zo wisten onderzoekers van het Catharina Ziekenhuis dankzij deep learning-technologie onlangs een slepende discussie onder cardiologen op te lossen. Een voorbode van wat op stapel staat, volgens betrokkenen.

Thomas Mast en Frederik Zimmermann: ‘Hoe Eindhoven zich ontwikkelt als het Silicon Valley voor medische AI.’.

Als ze willen, kunnen ze op de fiets bij elkaar langsgaan, de medewerkers van het Catharina Ziekenhuis en van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). “We zitten inderdaad bij elkaar om de hoek en dat heeft zo zijn voordelen”, zegt onderzoeker Frederik Zimmermann van het Catharina Ziekenhuis. Kort gezegd komt het erop neer dat het ziekenhuis de zorg naar de TU brengt en de TU de techniek naar het ziekenhuis.

Frederik Zimmemann: “Kort gezegd komt het erop neer dat het ziekenhuis de zorg naar de TU brengt en de TU de techniek naar het ziekenhuis.”

“De cultuur in Eindhoven heeft veel paralellen met Silicon Valley”, observeert Thomas Mast, eveneens als onderzoeker verbonden aan het Catharina. Naast het ziekenhuis en de universiteit maken ook medtech-bedrijf Philips, het Máxima Medisch Centrum en expertisecentrum Kempenhaeghe daar onderdeel van uit. De vier partijen zijn verenigd onder de vlag e/MTIC (Eindhoven MedTech Innovation Center). Mast: “Wij geloven heel sterk in samenwerking tussen ziekenhuis, universiteit en bedrijfsleven.”

Thomas Mast: “Wij geloven heel sterk in samenwerking tussen ziekenhuis, universiteit en bedrijfsleven.”

Lees hier het hele interview op Zorgvisie.