IC-dagboek wint publieksprijs Nationale Zorginnovatieprijs

Op het online Health Valley Event, waar de Nationale Zorginnovatieprijs werd uitgereikt, heeft ‘Post-IC, het Dagboek voor morgen’ vandaag de publieksprijs van 5000 euro gewonnen. Post-IC is een initiatief van anesthesioloog-intensivist dr. Marc Buise van het Eindhovense Catharina Ziekenhuis en game ontwikkelaar Games for Health.

‘Post-IC, het dagboek voor morgen’ is een digitaal dagboek voor patiënt, familie en verpleegkundigen en dat was in coronatijd, met overvolle IC’s, bijzonder welkom.

Behoefte voorzien

Initiator Marc Buise is verguld met de prijs. “We zijn heel blij met die erkenning van het publiek. Het zijn toch de patiënten en zorgverleners die op ons gestemd hebben. Dat toont aan dat we duidelijk in een behoefte voorzien. Voor patiënten is het verblijf op de IC achteraf vaak een groot zwart gat. Dat leidt regelmatig tot zware lichamelijke, cognitieve en mentale klachten. Daar doen we echt wat aan.”

Ander doel

Hoewel Buise en Games for Health nog steeds bezig zijn met onderzoek en het perfectioneren van het dagboek, heeft men voor het geld van de prijs een ander doel. Buise: “Samen met de Stichting Family and Patiënt Centered Intensive Care (FCIC) gaan we daar een heel mooie bestemming voor bedenken.”

Meer over het ‘Post-IC, het Dagboek voor morgen’ lees je hier.