‘In deze podcast raken we de rauwe werkelijkheid van de zorg tijdens Covid’

Speciaal voor Koningsdag interviewde Ineke Hurkmans ‘lokale helden’ uit Eindhoven. In aflevering twee komen zorgbestuurder Geranne Engwirda en IC/SEH-verpleegkundige Ishmaël Nadal van het Catharina Ziekenhuis aan het woord. Zij vertellen over hun coronajaar. Hun verhaal staat symbool voor alle ‘local heroes’ uit de zorg in Eindhoven en ver daarbuiten.

Beluister hier de uitzending: Local Heroes #2: Catharina Ziekenhuis.

Ineke Hurkmans over het interview: “Dit interview gaat over de rauwe werkelijkheid van de zorg tijdens Covid. De naakte realiteit en de hoop en kracht van samen doen. Schouders eronder en teveel doen. Helpen omdat niet helpen geen optie is. En dat dus daarmee ook de werkelijkheid van overbelasting die allang in de zorg aanwezig is, nog scherper zichtbaar wordt.

Met een schurend randje omdat beslissingen op strategisch niveau op de werkvloer helemaal niet hoeven te passen. En dat er dan dus ook geluisterd wordt.

Een mooi gesprek met twee prachtmensen uit de zorg, met een groot hart voor patiënten en medewerkers in de zorg. Sterk door hun openheid en mooie menselijke kwetsbaarheid. Maar bovenal krachtig vanwege hun acties in de realiteit en zien wat het grotere geheel is. Doen wat nodig is.”

Note van de redactie:

Deze podcast is half april opgenomen in de Effenaar in Eindhoven. De druk op de (corona)zorg was toen lager dan nu (eind april 2021) het geval is.