Kok Catharina Ziekenhuis ‘eats, sleeps, operates en repeats’ in Tour de France

De Tour de France nadert de finish op de Avenue des Champs-Élysées in Parijs. De renners van het grootste wielerspektakel ter wereld snakken naar Parijs, maar ook voor kok Jeroen Adriaans zijn het de ‘laatste loodjes’. De kok van het Catharina Ziekenhuis werd door het Deurnese bedrijf Movico gevraagd om als kok mee te gaan naar de Tour de France.

Movico is verantwoordelijk voor 50 operators die elke dag 31 trucks plaatsen bij de Départ (Start), Relais Étape (langs de Tour) en Arrivée (Finish). De trucks worden opengeklapt en veranderen als transformers in pers-units, hospitality units, VIP ontvangstruimtes, slaapvertrekken, keuken en toiletten. Het is een dorp op zich. En dat reizende circus wordt dagelijks opgebouwd en afgebroken. “Het is elke dag weer een verrassing waar we terechtkomen. Ik reis als kok mee met 4 trailers op Relais étappe, dus ergens langs het parcours van de etappe”, legt Jeroen uit.

Snoepreisje?

Wie denkt dat de bouwers van Movico met de Tour de France een snoepreisje hebben, komt bedrogen uit. Maar er wordt goed voor ze gezorgd! “De ploeg start om 06.00 uur met bouwen en zijn daar rond 10.00 uur mee klaar. Dan zorg ik dat het ontbijt klaarstaat. Na het ontbijt gaat iedereen slapen tot de klok van 15.00 uur, om vervolgens om 16.00 uur weer samen te dineren. Elke dag kook ik vers en maak ik een voor-, hoofd- en nagerecht.  Na de finish, als de truien uitgereikt zijn en de pers te woord is gestaan, moet het hele circus weer worden afgebroken. Dan veranderen alle units weer in ‘gewone’ vrachtwagens. De eerste dagen heb ik me er echt over verbaasd, hoe er uit vier vrachtwagens een heus dorp herrijst met slaapcabines, toiletten, een VIP-tent en een complete keuken”, vertelt Jeroen.

‘Eat Sleep Operate Repeat’

Wanneer de karavaan in de avond klaar is om door te rijden naar de volgende locatie is de schemer vaak al ingezet. “Rond middernacht komen we vaak aan op onze volgende locatie, de mannen parkeren de trailers en dan drinken we nog wat en duiken ons bed in. Want om 06.00 uur begint het hele circus van bouwen weer van voor af aan. Achter op onze Food Station staat niet voor niets ‘Eat Sleep Operate Repeat’. Het is heftig en druk, maar ook heel gaaf”, zo vertelt hij.

Groots en mytisch

Of hij volgend jaar weer op herhaling gaat, weet Jeroen nog niet. “Het is net als het lopen van de Nijmeegse Vierdaagse. Als je de finish hebt gehaald, dan roep je ‘nooit meer’. En een jaar later sta je dan toch weer aan de start”, lacht hij, “het is echt een mooi avontuur. De tour is iets groots en magisch en neemt mythische vormen aan in Frankrijk. Dat is heel bijzonder om mee te maken. Ik kijk enorm uit naar de finish aanstaande zondag in Parijs. Dan kook ik midden op de Avenue des Champs-Élysées. Ja, wie kan dat nou zeggen”, lacht Jeroen, “en volgende week sta ik weer in de keuken van het ziekenhuis.” Een enorm contrast. “Ja”, lacht hij, “dat klopt. Maar lekker eten voor zowel de bouwers hier als de patiënten in ons ziekenhuis staat op nummer 1! Altijd!”