KWF investeert ruim 800.000 in prostaatkankeronderzoek

Kunnen erectieproblemen bij patiënten die een prostaatverwijdering hebben ondergaan voorkomen worden door testosterontherapie? Om die vraag beantwoord te krijgen investeert KWF Kankerbestrijding  ruim 800.000 euro in de ENFORCE studie. De studie wordt uitgevoerd door  het prostaatkankerexpertise centrum Prosper, een samenwerkingsverband tussen het Catharina Ziekenhuis, het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) en Radboudumc in Nijmegen.

Testosterontherapie bij prostaatkanker

Jaarlijks ondergaan zo’n 2.500 mannen een prostaatverwijdering vanwege prostaatkanker. Die ingreep leidt vaak tot erectieproblemen, mogelijk ook als gevolg van een verlaagd testosteron. Mannen met prostaatkanker leven na behandeling gemiddeld langer dan tien jaar. Mede daarom hebben de ontstane erectieproblemen een groot effect hebben op hun kwaliteit van leven. Arts-onderzoeker Diederik Baas: ”We zijn ontzettend blij met de KWF-subsidie voor ons onderzoek die ons in staat stelt om een belangrijke bijdrage te leveren aan de verbetering van de kwaliteit van leven van mannen na behandeling van prostaatkanker.”

ENFORCE studie

Binnen Prosper onderzoeken uroloog dr. Rik Somford en arts-onderzoeker Diederik Baas of testosterontherapie tot een beter en sneller herstel van erecties en daarmee het seksueel functioneren leidt. Mannen die deelnemen aan de studie worden behandeld met testosterontherapie. De resultaten worden vergeleken met mannen die dezelfde operatie ondergaan en een verlaagd testosteron hebben en daar niet voor behandeld worden.

Ook wordt onderzocht wat het effect is van testosteron op het ontstaan van ongewild urineverlies na een operatie.  Omdat er aanwijzingen zijn dat de behandeling de kans op terugkeer van de ziekte verkleint, maakt dat vraagstuk ook deel uit van de studie. Rik Somford: “Deze KWF-subsidie is een enorme impuls voor de wetenschappelijke samenwerking tussen een aantal vooraanstaande prostaatkankerklinieken in Nederland en heeft alle potentie om op deze wijze de uitkomsten van de prostaatkankerbehandelingen voor al onze patiënten te verbeteren.” Het onderzoek zal in 8 Nederlandse ziekenhuizen verricht gaan worden.

Prosper

Onder de naam Prosper Samenwerkende prostaatkankerklinieken werkt het Catharina Ziekenhuis voor prostaatverwijdering met de operatierobot samen met CWZ en Radboudumc. Patiënten van het Catharina Ziekenhuis gaan voor hun operatie naar het centrum in Nijmegen. De voor- en nabehandeling vindt plaats in het Catharina Ziekenhuis. “Daardoor heeft elke patiënt in de regio Zuidoost Brabant toegang tot de beste faciliteiten, de meest precieze diagnose en de best mogelijke behandelopties”, zegt uroloog dr. Eric Vrijhof die vanuit het Catharina Ziekenhuis verbonden is aan Prosper. ”Ook dit onderzoek zal binnen Prosper worden verricht. Deze samenwerking stelt ons in staat om de behandeling van prostaatkanker in Nederland te optimaliseren.”