Liesbreukpatiënten krijgen bij eerste ziekenhuisbezoek operatiedatum te horen

Patiënten met een liesbreuk krijgen in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven bij hun eerste bezoek meteen de operatiedatum te horen. Daarmee komt het ziekenhuis tegemoet aan de wensen van de patiënt. Een liesbreuk komt het meest voor bij mannen van 30 jaar en ouder. “Dat zijn vaak werkende mannen, die graag deze niet acute operatie plannen”, aldus chirurg Simon Nienhuijs, die gepromoveerd is op liesbreukchirurgie.

Eén op de vier mannen in Nederland krijgt een liesbreuk. “De breuk hoeft vaak niet acuut geopereerd te worden. Het kan discomfort opleveren dat mogelijk verholpen moet worden”, aldus Nienhuijs. “Veel patiënten willen graag ruim van te voren weten wanneer ze geopereerd worden, zodat ze daar met hun werk rekening mee kunnen houden.” Voor een liesbreukoperatie wordt de patiënt één dag opgenomen in het ziekenhuis. Het herstel thuis duurt gemiddeld een week.

Kijkoperatie

We hebben in ons ziekenhuis veel aandacht voor liesbreuken. Het aantal kijkoperaties neemt nog altijd toe en de operatietechniek wordt continu verfijnd door bijscholing. Samen met anesthesiologen van het pijnteam behandelen we ook eventueel blijvende pijn na de liesbreukoperatie. Dat is een vaak gehoorde klacht na de operatie, waar we extra alert op zijn”, aldus Nienhuijs.

Een liesbreuk is een zwelling in de lies of balzak, die ontstaat door een uitpuiling van het buikvlies door een opening in de liesstreek. Door die opening komt een deel van de inhoud van de buikholte in het uitstulpende zakje terecht. Meestal verdwijnt het als de zwelling wordt teruggeduwd of als de patiënt gaat liggen. Een liesbreuk geeft soms een pijnlijk, soms branderig gevoel. Niet in alle gevallen wordt besloten tot een operatie.

Consumentenbond

Het Catharina Ziekenhuis opereerde in 2009 en 2010 bijna 400 patiënten per jaar aan een liesbreuk. In totaal werden in die periode 1200 patiënten met een liesbreuk geconsulteerd. Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven behoort tot de top vijf beste ziekenhuizen als het gaat om operaties van liesbreuken. Dat bleek onlangs uit een onderzoek van de Consumentenbond onder patiënten die een dergelijke ingreep ondergingen. De bond analyseerde de gegevens over de zorg rond liesbreukoperaties in bijna 100 Nederlandse Ziekenhuizen.