Live-uitzending borstkanker: Trek aan de bel als je borsten veranderen!

Borstkanker treft 1 op de 7 vrouwen en is daarmee een van de meest voorkomende vorm van kanker. In de regio’s Noord-Brabant en Noord-Limburg gaat het om ongeveer 1650 patiënten per jaar. Borstkankerchirurg Yvonne van Riet beantwoordde vandaag live tijdens App de Expert vragen over deze veelvoorkomende vorm van kanker.

Borstkanker is een kanker die zich in en om het borstweefsel ontwikkelt. “Door de verstoorde celdeling in het borstweefsel ontstaat een gezwel of tumor die goed- of kwaadaardig kan zijn”, legt Van Riet uit.

Borstsparend

Veel kijkers vroegen zich af of de locatie van de tumor in de borst bepalend is voor een borstsparende of borstverwijderende operatie? “Wij proberen zoveel mogelijk borstsparend te opereren. En mocht een borstverwijderende operatie toch noodzakelijk zijn, dan voeren we steeds vaker een directe borstreconstructie uit. Het cosmetische aspect is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Hoewel het oncologisch resultaat altijd voorop blijft staan, bespreken we de mogelijkheden direct met de patiënt”, aldus chirurg Van Riet van het Catharina Ziekenhuis.

Samen beslissen

Samen beslissen wat de beste behandeling is, vindt Van Riet erg belangrijk. “We hebben grote stappen gemaakt op het gebied van de behandeling van borstkanker. Soms wachten we met opereren en kiezen we samen met de patiënt eerst voor chemotherapie. De tumor krijgt dan de kans om te slinken waardoor de operatie minder ingrijpend is. Maar ook zijn vrouwen veel alerter als het gaat om veranderingen aan hun borsten. Het is belangrijk je borsten te blijven controleren, kijk in de spiegel of je deukjes ziet, er vocht uit je tepel komt. Kortom; zie je iets aan je borsten wat er eerder niet was, dan moet je aan de bel trekken”, aldus Van Riet.

Samenwerken

De borstkankerchirurg en de plastisch chirurg werken binnen het Catharina Kanker Instituut intensief met elkaar samen. “Korte lijnen en samen met alle deskundigen een wekelijks overleg. Wanneer een patiënt op de mammapoli van het Catharina Kanker Instituut binnenkomt, kan zij vaak dezelfde dag nog gezien worden. We proberen binnen één werkdag duidelijkheid te geven. “Je moet niet lang in onzekerheid zitten, er moet snel duidelijkheid zijn. Daarom willen we binnen één werkdag deze vrouwen zien, krijgen ze een mammografie en dezelfde dag de uitslag. Dat vinden we heel belangrijk”, aldus Van Riet. “Door de toename van het aantal behandelmethoden kunnen we bovendien steeds specifieker behandelen.”

Borstkankerchirurg Yvonne van Riet werd overspoeld door vragen. Bekijk haar complete video hier:

App de Expert – Bekijk deze uitzending over borstkanker terug