M. (Mariska) de Smet

Klinische fysica
Radiotherapie
Aangesteld

Technische oplossingen zoeken voor medische problemen; daar ligt mijn passie. Biomedische technologie aan de TU Eindhoven bleek daarom de perfecte studie voor mij. Na het behalen van mijn Master diploma ben ik mij verder gaan verdiepen in beeld-gestuurde behandelingen; in samenwerking met Philips Research heb ik promotie onderzoek gedaan naar lokale afgifte van chemotherapie door middel van MR-gestuurde HIFU (High Intensity Focused Ultrasound). Na het afronden van mijn promotie ben ik gestart met de Klinisch Fysicus opleiding in het Catharina ziekenhuis in Eindhoven. De implementatie van nieuwe technieken in het ziekenhuis, samenwerken in multidisciplinaire teams en de directe betrokkenheid bij de patiënten zorg maken mij nog steeds enorm enthousiast over dit vakgebied. Na het afronden van de Klinisch Fysicus opleiding heb ik vijf jaar werkervaring opgedaan in het Instituut Verbeeten in Tilburg. Vanaf 2022 werk ik als Klinisch Fysicus Radiotherapie in het Catharina ziekenhuis.

Bij de radiotherapie afdeling maken we gebruik van complexe en innovatieve apparatuur en behandeltechnieken. Als klinisch fysicus radiotherapie ben ik verantwoordelijk voor de kwaliteit en veiligheid van de medische apparatuur op onze afdeling. Daarnaast werk ik in multidisciplinaire teams aan technische innovaties en geef ik adviezen over de behandeltechniek voor individuele patiënten.

Opleidingen & ervaringen

• Klinisch Fysicus Radiotherapie, Verbeeten Instituut, Tilburg
  • Opleiding tot Klinisch Fysicus Radiotherapie, Catharina ziekenhuis Eindhoven
  • Promotie, Technische Universiteit Eindhoven, proefschrift “MR-HIFU mediated local drug delivery using temperature sensitive liposomes”