Meld je aan voor onze smaaktest!

Smaakverandering is één van de vele bijwerkingen van chemotherapie. Het komt in verschillende vormen voor: je proeft nauwelijks nog iets, je proeft iets juist heel sterk en wordt al misselijk als je eten ruikt. Het kan ook zijn dat je een metaalachtige smaak of kartonsmaak in de mond proeft. Dit alles kan leiden tot minder eetlust, wat weer grote gevolgen kan hebben voor je herstel en je kwaliteit van leven.

Als je last hebt van smaakproblemen door de chemotherapie, dan kunnen wij je mogelijk helpen, zodat je zelf thuis smaaksturing kan toepassen en dat jouw eten weer smaakt!

Update 02 januari 2023: Er zijn nieuwe data bekend in januari en februari 2023 waarop de smaaktesten worden afgenomen. Stuur een mail naar kokenvoorkanker.nl om je aan te melden!

In het Catharina Kanker Instituut is eind juli 2022 een groot onderzoek gestart naar smaak bij patiënten met chemotherapie. Patiënten kregen op die dag een gratis smaaktest van ongeveer een uur die bestaat uit het proeven van verschillende natuurlijke smaken in verschillende concentraties. Daarbij wordt bepaald wat iemand lekker vindt en wat niet. “Door patiënten een smaakanamnese af te nemen en een smaaktest te laten doen wordt in kaart gebracht wat iemand lekker vindt. De uitslag van deze test wordt met de patiënt gedeeld. Zij blijven in direct contact staan met een chef-kok, waardoor zij dankzij goede coaching zelf goed aan de slag kunnen met de ingrediënten,” legt chefkok Wilko Lichteveld uit. “We weten dat een persoonlijke aanpak essentieel is. Tot nu toe hebben we niet één recept kunnen kopiëren naar een andere patiënt. Het is fantastisch om mee te maken als iemand weer smakelijk kan eten.”

Hoe verloopt het onderzoek?

• Na je aanmelding ontvang je meer informatie over het onderzoek. Als je besluit deel te nemen teken je het toestemmingsformulier;
  • In het Catharina Ziekenhuis ga je samen met een medewerker op zoek naar jouw smaakprofiel. Ook vul je een vragenlijst in;
  • Je krijgt een login zodat je thuis met het onderzoeksteam kan communiceren;
  • Je ontvangt per mail recepten op maat om thuis te bereiden;
  • Je krijgt persoonlijke begeleiding. Bij eventuele moeilijkheden met de voorgestelde bereidingen helpen we je natuurlijk ook;
  • Na 1 maand en 3 maanden vul je opnieuw een vragenlijst in.

Wie kan deelnemen aan dit onderzoek?

• Je krijgt chemotherapie voor een oncologisch probleem in het Catharina Ziekenhuis;
  • Je hebt al minstens 1 keer chemotherapie gehad;
  • Je kan gewoon eten zonder je regelmatig te verslikken;
  • Je ervaart smaakverandering door de chemotherapie;
  • Je hebt geen ernstig ontstoken mondslijmvlies (< stomatitis graad 2)
  • Je krijgt geen radiotherapie (bestraling) in het hoofd- of halsgebied;
  • Je bent minimaal 18 jaar;
  • Je bent bereid thuis zelf de aangeboden recepten te bereiden of je hebt in je omgeving iemand die dit voor je wil doen.

Aanmelden voor het onderzoek

Aanmelden voor de smaaktest: stuur een mail naar kokenvoorkanker@catharinaziekenhuis.nl. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Het onderzoek wordt mogelijk gemaakt door het Nationaal Fonds tegen Kanker.
Het personaliseren van gewone maaltijden door toepassing van selectieve smaaksturing is een gastrologische innovatie die bedacht en uitgewerkt werd door het
Center for Gastrology & Primary Food Care
(Holsbeek, België).