Minder pijn dankzij Virtual Reality

Dialysepatiënten die tijdens het ‘aanprikken’ een Virtual Reality bril dragen ervaren minder pijn en angst, blijkt uit onderzoek van SyncVR Medical samen met het innovatiefonds van Zilveren Kruis. Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven deed mee aan dat onderzoek en de resultaten zijn zeer positief. Bij de deelnemende patiënten was zowel de pijn, als de angst voor het prikken significant lager. Op basis van de resultaten heeft het Catharina Ziekenhuis VR structureel onderdeel gemaakt van de behandeling.

Nierpatiënten waarvan de nieren nog nauwelijks werken moeten meerdere keren per week hemodialyseren; een ‘kunstnier’ neemt dan het werk over van de eigen nieren. Vooral het ‘aanprikken’ om aangesloten te worden aan het dialyseapparaat vinden veel patiënten pijnlijk. Josine Kamerling, teamleider nierziekten en dialyse bij het Catharina Ziekenhuis: “De inzet van VR biedt verlichting van pijn en angst tijdens het aanprikken van de ‘shunt’. Doordat patiënten het aanprikken in alle rust ondergaan, helpt dat ons ook om de beste zorg te leveren. Naast onze patiënten zijn wij zelf dus ook ontzettend blij dat we deze innovatie nu permanent kunnen aanbieden.”

Patiënten kunnen zelf bepalen wat ze met de Virtual Reality (VR) bril willen zien; van meditatie oefeningen tot een wandeltour en spelletjes. Door de afleiding en rust die dit biedt voelen zij zich beter tijdens het prikmoment. Olivier Gerrits, directeur Zorginkoop Zilveren Kruis: “De eerste resultaten laten zien dat de waardering voor Virtual Reality bij zowel patiënten als verpleegkundigen ontzettend hoog is. Hiermee zetten we een stap om de ervaring van onze verzekerden samen met verpleegkundigen te verbeteren bij het ondergaan van bepaalde behandelingen. Dit telt mee voor de ervaren kwaliteit van leven en de kwaliteit van zorg.”