Minister Ernst Kuipers op werkbezoek in het Catharina Ziekenhuis

Minister Ernst Kuipers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport bracht maandagmiddag samen met Barbara Goezinne, directeur-generaal Curatieve Zorg van het ministerie, een bezoek aan het Catharina Ziekenhuis. Ze spraken met de Raad van Bestuur onder meer over het semi-academische profiel van het Catharina Ziekenhuis, de samenwerking in de regio met andere zorginstellingen, het Zinnige Zorg-programma van het ziekenhuis en de concentratie van topreferente zorg in Nederland. Ook de uitdagingen uit het Integraal Zorgakkoord (IZA) zijn besproken.

Minister Ernst Kuipers in gesprek met Geranne Engwirda en Nardo van der Meer van de Raad van Bestuur van het Catharina Ziekenhuis.

Patiënten met kanker en hart- en vaatziekten worden voor hun behandeling door andere ziekenhuizen vaak doorgestuurd naar het Catharina Ziekenhuis. Oncologisch chirurgen Misha Luyer en Grard Nieuwenhuijzen gaven de minister een inkijkje hoe zij dagelijks bezig zijn om door middel van samenwerking in de regio en onderzoek de kwaliteit van die topklinische behandelingen, zoals slokdarm-, endeldarm- en alvleesklierkanker te verbeteren.

Oncologisch chirurgen Misha Luyer (l) en Grard Nieuwenhuijzen (r) vertellen hoe zij dagelijks de zorg voor patiënten met kanker verbeteren.

Baanbrekend onderzoek

Aansluitend bracht het gezelschap een bezoek aan de Hartlounge van het Catharina Hart- en Vaatcentrum. Een uniek concept dat nationaal en internationaal veel opvolging krijgt. In de Hartlounge bereiden patiënten zich voor op een behandeling, bijvoorbeeld een dotterbehandeling of hartkatheterisatie. Ook na de behandeling komen patiënten terug op de Hartlounge waar zij onder toezicht van het verplegend personeel bijkomen. Kuipers sprak op de lounge met verpleegkundigen en enkele patiënten die net gedotterd waren.

Minister Ernst Kuipers in gesprek met verpleegkundigen Jessica en Cindy van de Hartlounge van het Catharina Hart- en Vaatcentrum.

Daarna nam cardioloog Pim Tonino het gezelschap mee naar de Hartcatheterisatiekamers, waar de behandelingen aan het hart plaatsvinden. Het Catharina Ziekenhuis verricht veel wetenschappelijk onderzoek om die behandelingen continu te kunnen verbeteren. Veel baanbrekend onderzoek vindt plaats op die HCK’s.

Cardioloog Pim Tonino vertelt over het baanbrekend wetenschappelijk onderzoek op de HCK in het Catharina Ziekenhuis.