Nieuwe techniek longkankeroperaties in Catharina Ziekenhuis

De longchirurgen van het Catharina Ziekenhuis hebben als één van de eersten in Nederland een nieuwe techniek toegepast bij longkanker. De nieuwe techniek, de zogenoemde VATS lobectomie, werkt via een kijkoperatie. Er zijn slechts enkele kleine sneetjes nodig om een camera en verschillende operatie-instrumenten in de borstholte te brengen. Via een beeldscherm kan de arts de ingreep uitvoeren.

Deze ingreep is veel minder belastend: minder pijn, minder littekens, minder bloedverlies en minder kans op infecties. Daarom krijgt iedereen die ervoor in aanmerking komt deze methode aangeboden in het Catharina Ziekenhuis. Bovendien is de opname korter: vijf tot zeven dagen in plaats van tien tot veertien. Dit bespaart kosten. Alleen als de tumor te groot is of is doorgegroeid naar de borstwand, moeten de artsen een andere weg inslaan. Dat geldt voor ongeveer 25% van de longpatiënten.

In het relatiemagazine Catharina staat een uitgebreid artikel over deze nieuwe techniek.