Centering Pregnancy: groepssessies bij de verloskundigen

Voelen aan je buik, luisteren naar het hartje, een controle van je bloeddruk. Een standaardcontrole bij een verloskundige die vaak niet langer duurt dan 10 minuten. Het kan ook anders: wie meedoet aan Centering Pregnancy in het Catharina Ziekenhuis krijgt groepscontroles van twee uur per keer.

Ninke Gahrmann (28) uit Best is zwanger van haar eerste kindje en doet mee aan Centering Pregnancy in het Catharina Ziekenhuis. “Ik stond er eerst wat sceptisch tegenover, maar ik ben volledig om”, vertelt Ninke. Centering Pregnancy is een vernieuwde vorm van prenatale zorg. Onderzoek wijst uit dat groepsbijeenkomsten bijdragen aan meer vertrouwen in jezelf, je zwangerschap, je bevalling en je rol als moeder. Het Catharina Ziekenhuis doet Centering Pregnancy samen met eerstelijns verloskundigenpraktijken, de kraamzorg en de jeugdgezondheidszorg. Na een eerste individuele controle bij je verloskundige word je ingedeeld in een groep van 10 tot 12 vrouwen die ongeveer net zo ver zijn in hun zwangerschap als jij. De verloskundige is onderdeel van de groep. “Toegegeven, ik had mijn twijfels. Nu ben ik blij dat ik me voor Centering Pregnancy heb aangemeld. De band met de verloskundigen wordt steeds hechter en deze groep meiden houdt mij een glasheldere spiegel voor. Is het dan toch waar? Heb ik, net als zij, last van zwangerschapshormonen? Ik vrees van wel. Maar die informatie houden we uiteraard binnen de veilige, hormoonbestendige muren van het Catharina Ziekenhuis”, lacht ze.

Interactieve manier

De groepsgesprekken gebeuren op een interactieve manier, zodat er veel tijd en ruimte is om ervaringen met elkaar uit te wisselen. “Dat is voor mij écht de meerwaarde. Het is fijn om te horen dat anderen ook dezelfde ‘kwaaltjes’ hebben en dat je daar als vrouwen onder elkaar even lekker over kan ‘zeuren’. En ik heb het gevoel dat ik een veel betere band opbouw met mijn verloskundige”, benadrukt ze, “dat geeft een rustig gevoel en ik kan me voorstellen dat als de bevalling dichterbij komt, dit ook meer vertrouwen geeft. Niet dat ik tegen de bevalling opzie, maar het geeft gewoon meer vertrouwen. Het is toch de eerste keer.”

Nieuwsgierig geworden?

De 10 bijeenkomsten Centering Pregnancy vinden plaats op de polikliniek Gynaecologie & Verloskunde op maandagavonden van 18.00 tot 20.00 uur en op woensdagochtend van 09.30 tot 11.30 uur. Er zijn geen extra kosten aan verbonden. Alle zwangere vrouwen zijn welkom. Verloskundigen Elsina Steenbakkers en Marlies Kluiters en gynaecoloog dr. Simone Kuppens begeleiden de bijeenkomsten.

Meer informatie over de bijeenkomsten en welke instanties meedoen