Nieuwe behandeling: warme naald laat schildklierknobbels verschrompelen

Bijna 8 procent van de volwassenen heeft een voelbare knobbel in de schildklier. Bij een echografie van de schildklier blijkt zelfs dat ongeveer 70 procent van de volwassenen één of meerdere knobbels in de schildklier heeft. Verreweg het grootste deel van deze knobbels is goedaardig. Hoewel schildklierkanker in het algemeen goed behandelbaar is, is het essentieel om snel en secuur onderscheid te maken tussen goedaardige en kwaadaardige knobbels middels een punctie. Grotere verdikkingen kunnen klachten geven, zoals gevoel van druk op de keel, slikklachten of cosmetische klachten. Tot nu toe moesten patiënten daarvoor geopereerd worden. Het Catharina Ziekenhuis is gestart met een nieuwe behandelwijze voor goedaardige schildklierknobbels: de Radio Frequente Ablatie (RFA).

In veel ziekenhuizen worden goedaardige schildklierknobbels die klachten geven verwijderd door middel van een operatie of de knobbels worden verkleind met radioactief jodium. Beide behandelingen zijn niet helemaal zonder risico. Een behandeling met radioactief jodium kan leiden tot een te traag werkende schildklier (hypothyreoïdie), waardoor de patiënten soms levenslang schildklierhormoontabletten moeten slikken. “Operaties kunnen risico’s met zich mee brengen. De schildklier bevindt zich in de hals, een gevoelig gebied met belangrijke zenuwen. Naast een litteken in de hals, kunnen er stemproblemen optreden na een operatie. Deze complicaties zijn in de handen van ervaren chirurgen heel klein maar niet volledig uitgesloten”, legt internist-endocrinoloog Jérôme Kisters van het Catharina Ziekenhuis uit.

RFA

In een aantal ziekenhuizen in Nederland, waaronder het Catharina Ziekenhuis, is een minder belastende behandeling nu beschikbaar: de Radio Frequente Ablatie (RFA). “Patienten met knobbels niet groter dan 5 centimeter en welke goedaardig zijn komen in aanmerking voor deze ‘vriendelijke’ RFA behandeltechniek”, legt radioloog Menno Krietemeijer uit, “is de knobbel groter dan 5 centimeter of is er twijfel of deze goedaardig is, heeft een operatie toch de voorkeur.”

Verwarmde naald

De RFA techniek voor goedaardige schildklierknobbels wordt uitgevoerd op de afdeling Radiologie. “De behandeling wordt uitgevoerd onder plaatselijke verdoving. Als het gebied is verdoofd, brengen we een naald in de knobbel in de schildklier in. Het te behandelen weefsel wordt licht verwarmd waardoor de cellen kapot gaan en langzaam verschrompelen. Het gezonde weefsel blijft intact, waardoor de schildklierfunctie behouden blijft. Enkele uren na de behandeling kan de patiënt weer naar huis. Minder belastend, minder complicaties en de functie van de schildklier blijft behouden. Ik ben blij dat we patiënten dit alternatief aan kunnen bieden”, benadrukt Krietemeijer.

Eerste patiënt

Anika Kanters uit Bakel is de eerste patiënt die in het Catharina Ziekenhuis is geholpen middels de RFA methode. Zij had een knobbel van 3,5 centimeter in haar schildklier die maar bleef groeien. Ze is blij met de nieuwe RFA-techniek. “Het is veel minder ingrijpend dan een operatie waarin de hals wordt opengemaakt en de (halve) schildklier wordt verwijderd”, vertelt Kanters die een paar uur na de ingreep al weer thuis is. Heel veel napijn heeft ze niet. “Ik neem nog wel wat pijnstilling maar de pijn is te hebben.”

De nieuwe RFA behandeling in het Catharina ziekenhuis is een initiatief van internist-endocrinologen Jérôme Kisters en Mirjam Oosterwerff, samen met radioloog Menno Krietemeijer en chirurgen Alexander van der Veen en Grard Nieuwenhuijzen.