Behandeling met radioactief jodium bij hyperthyreoïdie

Als de schildklier teveel schildklierhormoon produceert spreken we van hyperthyreoïdie. De overproductie van schildklierhormonen kunnen we onder andere beteugelen door te bestralen met radioactief jodium.

Voor de behandeling van schildklierziekten gebruiken we jodium-131. De schildklier neemt deze stof op. De bètastraling die Jodium-131 uitzendt, zorgt voor een afname van de overmatige functie van de schildklier. De rest van het lichaam en ook de omgeving ondervinden geen schade van deze straling.

Radioactief jodium

Na voorbereidend onderzoek stellen we de hoeveelheid radioactief jodium vast die voor de behandeling nodig is. Een kleine dosis is onder voorwaarden poliklinisch te geven. Voor een grote dosis is opname in het ziekenhuis nodig. Hiermee beperken we de straling voor mensen in uw omgeving. U krijgt het radioactieve jodium in de vorm van een capsule die u gewoon kunt doorslikken met wat water. Wij raden u aan om de eerste een tot twee dagen veel te drinken. Op die manier plast u  het radioactieve jodium dat niet door de schildklier is opgenomen snel uit. Zodra het verantwoord is, mag u naar huis. Uw verblijf duurt twee tot maximaal twaalf dagen. Vooraf is niet precies te zeggen hoe lang de opname zal duren.

Van het radioactieve jodium zijn géén directe bijwerkingen zoals misselijkheid, haaruitval, menstruatiestoornis en dergelijke te verwachten. Enige toename van de klachten van hyperthyreoïdie is rond de behandeling mogelijk, omdat u tijdelijk moet stoppen met de schildkliermedicijnen.