Philips lanceert Healthdot sensor om patiënten 14 dagen binnen en buiten het ziekenhuis te monitoren

Philips heeft een CE-markering ontvangen voor de nieuwe draagbare Healthdot sensor. De certificering van de sensor heeft prioriteit gekregen in verband met de COVID-19 pandemie. Ook de ontwikkeling van de sensor is versneld om de COVID-zorg te ondersteunen en de druk op de (bed)capaciteit van ziekenhuizen te verlichten. Op dit moment wordt de sensor in combinatie met Philips Engage ingezet door de Antonius Zorggroep in Sneek voor de thuismonitoring van COVID-19-patiënten.

Door de combinatie van de nieuwe sensor met bestaande dataplatformen wil Philips de transitie van zorg in het ziekenhuis naar de thuissituatie ondersteunen. De Healthdot sensor meet ademhalingsfrequentie, hartslag, activiteit en lichaamshouding van een patiënt. Deze vitale gegevens worden 14 dagen lang, elke vijf minuten gemeten door de sensor. De data kunnen zonder tussenkomst van een ontvanger (monitoringsrelay) worden verstuurd naar één of meerdere dataplatformen. Via deze platformen Philips IntelliVue Guardian of Philips Engage kunnen zorgverleners hun patiënten binnen en buiten het ziekenhuis monitoren. Met deze integrale oplossing wil Philips zorgverleners ondersteunen om in het regionale zorgnetwerk van ziekenhuizen, huisartsen en VVT-instellingen patiënten de juiste zorg op de juiste plek te kunnen bieden. Voor de patiënt betekent dit dat deze in zijn eigen thuissituatie kan herstellen onder begeleiding van medische professionals. Zorgverleners kunnen ingrijpen, mochten de vitale signalen daartoe aanleiding geven.

Gebruiksgemak getest

Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven heeft de Healthdot vorig jaar getest op 350 patiënten die herstelden van een bariatrische operatie of grote buikoperatie. De patiënten hebben het gebruiksgemak getest en een dagboek bijgehouden om te controleren of de gemeten waarden juist zijn. “Met de Healthdot sensor kunnen we volgen hoe patiënten thuis herstellen,” zegt anesthesioloog dr. Arthur Bouwman van het Catharina Ziekenhuis betrokken bij het onderzoek naar de sensor. “Dankzij de sensor hoeven patiënten in het ziekenhuis minder fysieke metingen aan het bed te doen. Voor de verpleegkundige scheelt dit in de werkdruk. Voor patiënten thuis geeft de Healthdot sensor henzelf en zorgverleners een veilig gevoel, want we kunnen de gezondheid van patiënten ook in de thuissituatie blijven volgen. Door op afstand een vinger aan de pols te houden, kunnen we sneller ingrijpen bij problemen.”

Lees hier het hele persbericht van Philips.