‘Post-IC, het dagboek voor morgen’ gaat voor Nationale Zorginnovatieprijs

‘Post-IC, het Dagboek voor morgen’, van anesthesioloog-intensivist dr. Marc Buise van het Eindhovense Catharina Ziekenhuis is een van de tien finalisten voor de Nationale Zorginnovatieprijs. Het project is de speciale wildcard van verzekeraar Menzis. De Nationale Zorginnovatieprijs is in het leven geroepen om ondernemingen die hun innovatie al hebben uitgewerkt, getest en gelanceerd, een duwtje in de rug te geven.

Patiënten die op de IC hebben gelegen, houden vaak blijvende klachten over aan hun verblijf. Dit staat bekend als het Post Intensive Care Syndroom (PICS). Voor de patiënt is de opname achteraf een groot zwart gat en dat leidt regelmatig tot zware lichamelijke, cognitieve en mentale klachten. Marc Buise heeft daarom samen met ontwikkelaar Games for Health een jaar geleden ‘Post-IC, het dagboek voor morgen’ gelanceerd. Een digitaal dagboek voor patiënt, familie en verpleegkundigen. In coronatijd een welkome aanwinst met al die patiënten op de IC. “Er hebben intussen zo’n 1200 patiënten én hun families gebruik gemaakt van het digitale dagboek en mensen zijn erg enthousiast”, zegt Buise, “als patiënten naar een ander ziekenhuis worden verplaatst, dan willen ze naar een ziekenhuis waar ze het dagboek ook gebruiken.”

Doorontwikkelen

De winnaar van de prijs kan rekenen op een geldbedrag van maximaal € 15.000,- (€ 10.000,- van de vakjuryprijs en € 5.000,- van het publiek). Finalisten krijgen ook professionele begeleiding bij verdere ontwikkeling van de innovatie. “Die steun kunnen we goed gebruiken”, aldus initiator Marc Buise, “want ondanks ons enthousiasme voor Post-IC is de werkelijkheid weerbarstiger dan we dachten. Er zijn nu zo’n 15 ziekenhuizen die het dagboek gebruiken, maar dat is nog lang niet genoeg. Zoals zo vaak draait het ook in dit geval om de financiën, veel ziekenhuizen zijn nog niet over de streep, want ‘wie betaalt het’? Misschien dat de publiciteit rond deze prijs ons weer een extra zetje kan geven. Het geld is overigens ook bijzonder welkom voor de verdere ontwikkeling. We zijn nog steeds bezig met extra onderzoek om het dagboek nog verder uit te breiden en te verbeteren.”

Stem op ‘Post-IC, het Dagboek voor morgen’ voor de publieksprijs. Draag jij het Post IC dagboek ook een warm hart toe, stem hier! Doe het snel want 11 maart sluit de stemming. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens het online Health Valley Event op 11 maart.