Obesitascentrum Eindhoven biedt beste zorg voor gewichtsvermindering

Zorgverzekeraar CZ beveelt Obesitascentrum Eindhoven aan als voorkeursziekenhuis voor gewichtverminderende chirurgie. Het centrum is een gezamenlijk initiatief van Máxima Medisch Centrum en het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. Volgens CZ behoort het centrum tot de Nederlandse top van de bariatrische chirurgie. Obesitascentrum Eindhoven doet zelf de intake, eventuele operaties en nabehandeling van mensen met extreem overgewicht.

Zorgverzekeraar CZ heeft Obesitascentrum Eindhoven beoordeeld op een aantal criteria. Deze criteria zijn het aantal operaties per behandellocatie en het aantal operaties per chirurg. Daarnaast werd ook gekeken hoeveel chirurgen zich bezighouden met deze bijzondere ingreep en welk type ingrepen er verricht worden. Tot slot werd het team onder de loep genomen en het voor- en natraject bekeken. Obesitascentrum Eindhoven scoort op alle punten de maximale score.

Het behandeltraject voor mensen met extreem overgewicht bestaat uit intensief bewegen, een goed voedingspatroon en psychologische begeleiding. Een deel van de mensen met extreem overgewicht komt in aanmerking voor een operatie. Dergelijke bariatrische chirurgie heeft tot doel het gewicht te verminderen. Dit kan via verschillende ingrepen, bijvoorbeeld een maagband of een omleiding van de dunne darm. Veel van dergelijke operaties gebeuren inmiddels met kijkbuischirurgie waardoor mensen minder lang in het ziekenhuis hoeven te blijven, minder littekens overhouden en een lagere kans op complicaties hebben. Obesitascentrum Eindhoven behoort tot de grootste centra van Nederland.