Onderhandelingen met zorgverzekeraars dit jaar landelijk

Normaal gesproken voeren we als ziekenhuis in deze tijd van het jaar gesprekken met de zorgverzekeraars om afspraken te maken over verzekerde zorg in het nieuwe jaar. In verband met corona vinden deze onderhandelingen tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars dit jaar landelijk plaats. Uitgangspunt is dat patiënten ook volgend jaar kunnen rekenen op toegang tot goede ziekenhuiszorg en alle huidige contracten volgend jaar worden voortgezet.

Brancheverenigingen Zorgverzekeraars Nederland (ZN), de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) en de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) zijn in overleg om gezamenlijke afspraken te maken over de ziekenhuiszorg in 2021. Omdat dit overleg nog niet is afgerond, kunnen wij als ziekenhuis nu nog niet in alle gevallen aangeven welke afspraken er zijn gemaakt. Het streven van de landelijke partijen is om de gesprekken op korte termijn af te ronden. Snel daarna kan uw zorgverzekeraar u meer duidelijkheid bieden over de afspraken die met het Catharina Ziekenhuis zijn gemaakt en vindt u ook op onze website meer informatie.

Update 10 december:

Per 20 november is bekend geworden dat naar aanleiding van de gesprekken die door NVZ/NFU gevoerd zijn geen overeenstemming is bereikt met EUcare over compensatieregeling COVID-19.

EUcare zal ook niet deelnemen aan de regeling die voor 2021 met zorgverzekeraars in de maak is. Dat betekent dat als u een polis heeft bij EUcare mogelijk niet alle planbare ziekenhuiszorg wordt vergoed. Alleen spoedzorg.