Onze Zorgtoppers van 2021: Marjon, Eva, Bart en het team van Orthopedie!

Misschien ben je ze al eens tegen gekomen in het ziekenhuis; onze zorgtoppers van 2021. Marjon Kennes, Eva van Vlokhoven en Bart Verbakel worden vandaag, op de Dag van de Zorg, de verjaardag van Florence Nightingale, extra in het zonnetje gezet. Zij zijn door hun collega’s het meest genomineerd om hun bijzondere inzet, om nét dat stapje extra dat ze zetten of gewoon omdat ze een fijne collega zijn. We stellen ze aan u voor…

Onze zorgtoppers van 2021: Bart Verbakel, Marjon Kennes, Sarah Dekker van team Orthopedie en Eva van Vlokhoven!

Radiodiagnostisch laborant Marjon Kennes (48) werkt al ruim 26 jaar op de afdeling Radiologie van het Catharina Ziekenhuis. Je mag haar met recht honkvast noemen. Haar collega’s omschrijven haar als ‘een collega die weet wat werken is, maar nooit de vrolijke noot vergeet’. “Ik voel me vereerd en word zelfs een beetje emotioneel als ik deze woorden lees”, zegt Marjon, “maar het maakt me zeker trots.” In die 26 jaar heeft ze de zorg zien veranderen. “Ja absoluut, ik kan me nog heel goed herinneren dat we foto’s moesten ontwikkelen in een donkere kamer. Nu, met de huidige apparatuur, staan ze direct digitaal op je computerscherm. We hebben in de diagnostiek grote stappen gemaakt, de beeldkwaliteit is verbeterd en de apparatuur is high-tech”, aldus Marjon. Een ding is volgens haar al die jaren nooit veranderd; de aandacht voor de patiënt. “Een patiënt die komt voor een mammografie omdat ze een knobbeltje in haar borst voelt, is vaak zenuwachtig. Ik probeer er te zijn, te luisteren en toch te zorgen dat het onderzoek zo prettig mogelijk verloopt. Dat mijn aandacht betekenis heeft, dat blijft het mooiste van werken in de zorg. Iets kunnen betekenen voor een ander. En dat mijn collega’s dat zien, ja dat is heel bijzonder.”

‘Samen-gevoel’

Onze tweede topper is de 32-jarige Eva van Vlokhoven. Ze werkt al ruim 10 jaar als oncologisch verpleegkundige op de verpleegafdeling oncologie. “Ik vind het een eer om hier te mogen werken. Voor mij is werken met kankerpatiënten iets heel intiems. Het is ontzettend bijzonder dat je als verpleegkundige wordt toegelaten in een bijzonder stukje leven. Het gaat hier in eerste instantie om de zorg voor de patiënten, maar ook naasten en familie hebben – als het om leven en dood gaat – aandacht nodig. Op deze afdeling komen alle facetten van het verpleegkundig vak aan bod en dat maakt het voor mij zo interessant”, benadrukt Eva. Dat haar collega’s haar hebben genomineerd, kwam als een complete verrassing. “Ik vind het ontzettend lief. Ja, ik probeer er altijd wel te zijn voor mijn collega’s. Werken met kankerpatiënten is ontzettend bijzonder, maar soms ook emotioneel zwaar. Het ‘samen-gevoel’ in een team, dat er aandacht is voor elkaar, vind ik heel belangrijk.”

Eva van Vlokhoven; één van de zorgtoppers van 2021!

Hartje van Bartje

Onze derde Zorgtopper viert dit jaar zijn eerste lustrum in het ziekenhuis. De 43-jarige Bart Verbakel maakt vijf jaar geleden als IC-verpleegkundige de overstap naar de HCK. De reden dat hij genomineerd is door zijn collega’s, begon eigenlijk als een grapje. “Een grapje wat achteraf zeer gewaardeerd is. Ja, heel leuk!”, lacht Bart. Hij introduceerde het ‘Hartje van Bartje’. “Ja, dat is een kaartje, in de vorm van een anatomisch hart, zo groot als een pinpas wat mee geleverd wordt bij al onze stents in de verpakking. Als een collega een keer een slechte dag heeft, slecht heeft geslapen, of even een hart onder de riem nodig heeft, dan geef ik ze zo’n kaartje; dan krijgen ze een ‘Hartje van Bartje’. Een klein gebaar, wat, nu blijkt, een grote impact heeft”, aldus Bart.

Orthopedie

Tenslotte is er ook nog een geheel team verrast; het team van de afdeling orthopedie. De teamleden van deze afdeling nomineerden vooral elkaar om te laten zien hoe trots ze op elkaar zijn. Kortom; een topteam!

Enkele teamleden van de afdeling Orthopedie, die tijdens corona langer dan een jaar gezorgd hebben voor patiënten met corona.