Open brief aan tabaksverkooppunten: ’Stop met de verkoop van sigaretten in uw winkel’

Vorig jaar kwamen er 14.700 nieuwe longkankerpatiënten in Nederland bij. Na vijf jaar is nog maar 23 procent in leven. Reden voor het Catharina Ziekenhuis om supermarkten, tankstations en gemakszaken te vragen om per direct te stoppen met de verkoop van sigaretten.

’Wij vinden het onbegrijpelijk dat supermarkten, gemakszaken en tankstations een product verkopen dat zoveel schade berokkent’, zo staat in de gezamenlijke verklaring vandaag van kankerpatiënten, ziekenhuizen, artsen en KWF Kankerbestrijding.

Bestuursvoorzitter Nardo van der Meer van het Catharina Ziekenhuis: “Als we werkelijk een rookvrije generatie willen, moeten we nu doorpakken en moeten we er voor zorgen dat sigaretten niet meer verkrijgbaar zijn. We kunnen niet volstaan met het huidige inconsequente beleid.”

Vanaf 2023 zal de verkoop van tabak via internet verboden zijn en vanaf 2024 mogen supermarkten géén sigaretten meer verkopen. Tankstations en gemakszaken zoals de Primera mogen daar volgens de huidige regelgeving nog tot minstens 2030 mee doorgaan. Dat is tegen het zere been van de ondertekenaars van de brief. Deze week debatteert de Kamer over  het antirookbeleid.

De oproep is gericht aan supermarkten zoals Albert Heijn, Plus, Jumbo en Aldi, tankstations als Shell, BP, Esso, Total en aan gemakszaken zoals Bruna, Primera en AKO. Supermarktketen Lidl stopte in 2021 al met de verkoop van tabak.

Lees meer over dit onderwerp in het AD.