Patïent fietst ruim 15duizend euro bij elkaar voor kankeronderzoek Catharina Ziekenhuis

Hij stond er. Met vermoeide benen, maar bovenal trots en met een cheque van € 15.300. Ruud Sijstermans wilde zijn ‘resterende tijd’ nuttig besteden. Daarom kwam er een sponsorwielertocht van 750 kilometer, in etappes, langs negen ziekenhuizen. De opbrengst overhandigde hij onlangs aan zijn chirurg prof. dr. Ignace de Hingh van het Catharina Ziekenhuis, die onderzoek doet naar uitgezaaide dikkedarmkanker.

Sijstermans heeft uitgezaaide dikkedarmkanker en helaas geen kans meer op genezing. “Deze wielertocht heeft mij en alle betrokkenen een enorme kick gegeven en voldoening opgeleverd. We zijn blij dat we de stap hebben gezet en hopen dat we iets bij hebben kunnen dragen aan het broodnodige onderzoek. Zo hopen we lotgenoten een nog betere kans te bieden.”

Op de trappen van het ziekenhuis

De woorden die hij bij het overhandigen van de cheque uitsprak voor de dertig aanwezigen vielen hem zwaar. Juist op die plek, voor de trappen van het Catharina Ziekenhuis; het ziekenhuis waar hij sinds 2018 onder behandeling is.

Ruud Sijstermans overhandigt de cheque met € 15.300 aan prof. dr. Ignace de Hingh (tweede van links) van het Catharina Ziekenhuis.

Zijn fietstocht – chirurg Ignace de Hingh fietste eerder met hem mee – leidde hem langs negen zienenhuizen.  In die negen ziekenhuizen, vaak academische centra, worden in Nederland de speciale HIPEC-operaties uitgevoerd; een zeer specifieke operatie die maar in negen centra wordt uitgevoerd

HIPEC-operatie

Sijstermans onderging die operatie in het Catharina Ziekenhuis. Alle in de buikholte zichtbare tumoren worden bij een HIPEC-operatie weggehaald, waarna tijdens de operatie een intensieve buikspoeling met chemo wordt gegeven om alle achtergebleven niet zichtbare kankercellen te doden.

Lees het hele verhaal van Ruud Sijstermans op de website van KWF.

Catharina Onderzoeksfonds

Overweeg jij ook om een sponsortocht/geldinzamelingsactie te organiseren? Neem dan contact op met het Catharina Onderzoeksfonds. Zij kunnen je helpen! Het Catharina Onderzoeksfonds is te bereiken via 040 – 239 84 80.