Patiënt van Catharina Ziekenhuis in Tv-serie ‘Over leven met kanker’

Een patiënt van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven staat dinsdag 15 november centraal in de tv-uitzending ‘Over leven met kanker’ van de NTR op Nederland 1. Een cameraploeg van de NTR heeft Wilko (1987) gevolgd in zijn strijd tegen dikkedarmkanker. In het Catharina Ziekenhuis onderging hij een zogenoemde HIPEC-behandeling. Bij deze ingreep wordt na het verwijderen van de tumor uit de darm en het weghalen van de uitzaaiingen, de hele buik gespoeld met verwarmde chemotherapie. Daardoor worden losse kankercellen -die anders in de buik achter zouden blijven- behandeld.

Enkele jaren geleden was de overlevingskans voor patiënten met dikkedarmkanker vrijwel nihil. Na introductie van de HIPEC is die gestegen tot een overleving van vijf jaar bij 40 procent van de patiënten. In ‘Over leven met kanker’ wordt Wilko voor, tijdens en na de operatie gevolgd. De impact van de ziekte, de hightech operatie en de nasleep zijn op indringende wijze in beeld gebracht.

In Nederland wordt in 3 ziekenhuizen de HIPEC-behandeling op regelmatige basis toegepast. Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven is er daar een van. Per jaar worden in het Catharina Ziekenhuis 60 patiënten met behulp van de HIPEC behandeld. Het Catharina Ziekenhuis is daarmee in aantallen het grootste centrum van Nederland.

Met Wilko, die de HIPEC-behandeling in juli heeft ondergaan, gaat het naar omstandigheden heel goed. Hij is inmiddels bezig met chemotherapie en werkt halve dagen. Het programma ‘Over leven met kanker’ is dinsdag 15 november te zien op Nederland 1. De uitzending begint om 19.25 uur.