Catharina Ziekenhuis nauw betrokken bij test om hartinfarcten op te sporen

Philips lanceerde in mei 2016 de Minicare I-20-troponinetest. Het instrument voor snelle diagnosticering van een hartinfarct aan het bed is getest in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. Klinisch chemicus prof. dr. Scharnhorst van het Catharina Ziekenhuis: “De Minicare is een platform waarmee straks aan de hand van een klein druppeltje bloed veel verschillende testen uitgevoerd kunnen worden.”

Het laboratorium van het Catharina Ziekenhuis is betrokken bij een consortium van Europese ziekenhuizen dat uitgebreid studie heeft gemaakt van de Minicare. Bij 465 patiënten, van wie vijftien procent een hartinfarct heeft gehad, is bloed afgenomen dat met de Minicare is onderzocht. “De Minicare en de oorspronkelijke lab-troponinetest leiden tot vergelijkbare zorg.” Bij een troponinetest wordt aan de hand van het eiwitgehalte in het bloed vastgesteld of hartcellen zijn beschadigd door te weinig zuurstoftoevoer.

Lees het interview in het Eindhovens Dagblad over de Minicare.

Lees het interview van prof. dr. Scharnhorst over de Minicare in het Eindhovens Dagblad