Catharina Ziekenhuis investeert in huisvesting patiënten: 570 nieuwe bedden aangeschaft

Niet onbelangrijk in een ziekenhuis: een goed bed! Het Catharina Ziekenhuis krijgt in de komende weken 570 nieuwe bedden. Vorige week zijn de eerste geleverd; rond de zomervakantie moeten alle nieuwe bedden in gebruik genomen zijn. De bedden zijn voor iedereen in het ziekenhuis een verbetering: comfortabeler voor patiënten en gebruiksvriendelijker voor medewerkers. Zo kan de patiënt zijn bed eenvoudig in de gewenste stand zetten met het bedieningspaneel aan beide zijden aan de binnenkant van het bed.

Valgevaarlijk

Voor zogenoemde valgevaarlijke patiënten is het mogelijk om het bed op een zeer lage stand te zetten. De nieuwe bedden kunnen ook hoger dan de oude, wat ergonomisch werken voor lange verpleegkundigen ten goede komt. Het is voor het verplegend personeel ook makkelijker om met een bed te rijden vanwege een extra vijfde wiel. Standaard zijn alle bedden uitgerust met een infuuspaal en een papegaai; een hulpmiddel waardoor een patiënt zich eenvoudig in bed kan verplaatsen of optrekken.

De bedden zijn vervaardigd van prettig aanvoelend kunststof – voelt nooit koud aan – en zijn zo vormgegeven dat er geen scherpe randen of uitsteeksels aanzitten. Ook aan lange patiënten is gedacht: de bedden kunnen verlengd worden tot meer dan 2,20 meter. Standaard kunnen deze nieuwe bedden een patiënt dragen tot 250 kg.

Patiënten met overgewicht

Voor onze patiënten met een extreem overgewicht zijn daarnaast speciale brede bedden beschikbaar in het ziekenhuis, zodat ook zij comfortabel verpleegd kunnen worden.

Een deel van de oude bedden is geschonken aan een goed doel. Alle overige bedden worden door een extern bedrijf gerecycled.