Medewerkers Catharina Ziekenhuis vervullen Corné’s wens

Corné van Kuijk (18) uit Best kreeg op zijn vijftiende de diagnose acute lymfatische leukemie, ook wel bloedkanker genoemd. Een diagnose die hij zelf omschrijft als ‘domme pech’. Twee jaar lang krijgt hij chemotherapie en is het Catharina Ziekenhuis zijn tweede huis. Nu alle behandelingen erop zitten, is het tijd om deze periode af te sluiten. Dit doet hij vandaag in de Efteling met al zijn collega’s van Italiaans restaurant Il Gusto uit Best.

Begin december 2018 hing Corné een wens in de Wensboom van het Catharina Ziekenhuis. Zijn wens: ‘Samen met mijn collega’s van Italiaans restaurant Il Gusto naar de Efteling. Want door hen voelde ik me tijdens mijn behandelingen even niet ziek.’ En dat is niet tegen dovemans oren gezegd. Medewerkers van het Catharina Ziekenhuis en Koen Dijkstra, eigenaar Koen Dijkstra van Il Gusto hebben alles op alles gezet om dit te realiseren. Met succes!

Leukemie

Corné is geen jongen die bij de pakken neer gaat zitten. Hoewel zijn KanjerKetting ruim dertien meter lang is, onderging hij alle prikken en behandelingen dapper. “Ja, wie denkt nu aan leukemie. Ik hoestte wat, voelde me niet lekker, vermoeid. Ze dachten aan een infectie, maar mijn bloed liet al snel een ander beeld zien. Ik moest direct door naar het ziekenhuis voor verder onderzoek, rond middernacht had ik ineens de diagnose kanker en een dag later lag ik al in Nijmegen.”

‘Foute’ cellen

Corné kreeg de diagnose lymfatische leukemie. Corné: “Ze zagen het direct in het bloedbeeld.” De waarden in zijn bloed waren uitzonderlijk laag. Bloedkanker is een levensbedreigend ziektebeeld waarbij in korte tijd ‘foute’ leukemiecellen de rode bloedcellen en -plaatjes aanvallen. Een tekort aan bloedcellen, nodig voor zuurstoftransport, zorgt voor bloedarmoede en door een tekort aan bloedplaatjes stolt het bloed niet meer. “Twee jaar lang heb ik chemotherapie gehad via het infuus. Het ergste vond ik de botinfarcten die ik door de medicijnen kreeg. Die pijn is niet te omschrijven, verschrikkelijk. Ik heb hierdoor zelfs een tijdje op krukken gelopen.”

Dankbaar

Het tweede jaar van zijn chemo ging het wat beter met Corné. En net als een normale puber van inmiddels 17 jaar, zocht hij een bijbaantje. “Zo ben ik bij Il Gusto terecht gekomen. Ik had niet verwacht aangenomen te worden. Want het was per week maar kijken hoe ik me voelde. Maar ik mocht beginnen in de bediening. Daar ben ik echt dankbaar voor, nog steeds”, zegt Corné, “ik voelde me even normaal, niet ziek, als ik aan het werk was. En daarom heb ik mijn wens in de Wensboom van het ziekenhuis gehangen. En ik ben heel blij dat deze nu vandaag in vervulling gaat. Iedereen gaat mee, dus we gaan met ruim dertig mensen naar de Efteling. Ja, mijn baas was wel ontroerd, ik denk dat hij niet door heeft gehad hoe belangrijk Il Gusto voor mij is geweest en nog altijd is.”