Patiënten waarderen Santeon ziekenhuizen gemiddeld met een 8.2

De waardering van de patiënten die opgenomen zijn in een Santeon ziekenhuis is dit jaar opnieuw gestegen naar een 8,2. Santeon, het samenwerkingsverband van zes topklinische opleidingsziekenhuizen, is trots op die ontwikkeling. Het cijfer komt tot stand door de Consumer Quality Index-Ziekenhuizen; een meetinstrument dat is ontwikkeld in samenwerking met Santeon en inmiddels door meer dan veertig ziekenhuizen in Nederland wordt gebruikt. De eenduidige wijze van meten maakt onderling vergelijken tussen de deelnemende ziekenhuizen mogelijk, waardoor best practices zichtbaar worden en ziekenhuizen en vakgroepen ven elkaar kunnen leren.

Scores Santeon
Voor de CQI-Z zijn dit voorjaar 65.000 patiënten benaderd, afkomstig uit de zes ziekenhuizen. Er is onderscheid gemaakt tussen patiënten die opgenomen zijn en poliklinische patiënten. De waardering van de patiënten die opgenomen zijn in een Santeon ziekenhuis is wederom gestegen, naar een 8,2. De poliklinische patiënten geven de Santeon ziekenhuizen gemiddeld een 8,3. Beide resultaten zijn sinds de start van de metingen in 2010 jaarlijks significant gestegen. De klinische afdelingen van een 8.01 naar een 8,23 en de poliklinieken van een 8.04 naar 8.29.

Thema’s waar de Santeon ziekenhuizen goed op scoren zijn onder andere de ontvangst op de afdeling (3.78 op schaal van 4), de bejegening door de arts (3,78)/zorgverlener (3,80) en communicatie door de arts (3.73 op schaal van 4). Naast thema’s waar we goed op scoren, maakt de CQI-Z ook inzichtelijk welke thema’s extra aandacht vragen. Voorbeelden hiervan zijn eigen inbreng en inspraak van een patiënt op de polikliniek. Door op thema’s als deze te focussen kunnen we onze zorg verbeteren. En met succes; thema’s, die in eerdere resultaten lager scoorden, laten inmiddels ook een stijging zien. Eigen inbreng steeg van 3.12 naar 3.18 en de inspraak van een patiënt op de polikliniek van 2.64 naar 2.78. Nog steeds zijn er verbeteringen mogelijk en nodig, maar desondanks kunnen we trots zijn op de stijgende lijn van de resultaten; het laat zien dat de verbeteringen die worden ingezet naar aanleiding van de CQI-Z effect hebben.

CQI-Z als landelijke standaard
44 ziekenhuizen hebben deelgenomen aan de voorjaarsmeting van de CQI-Z. Dit is bijna de helft van alle ziekenhuizen in Nederland. De huidige CQI-Z is in 2010 ontwikkeld door Santeon in samenwerking met de (Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie) NPCF en Stichting Miletus (namens zorgverzekeraars). Patiënten kunnen door het invullen van een schriftelijke, wetenschappelijk gevalideerde enquête hun ervaring kenbaar maken. De ziekenhuizen brengen zo hun kwaliteit in kaart, vanuit het perspectief van de patiënt. Het streven van Santeon is om van de CQI-Z de landelijke standaard te maken, zodat de kwaliteit van zorg in de Nederlandse ziekenhuizen nog beter wordt.

Santeon is de Nederlandse ziekenhuisketen van zes topklinische ziekenhuizen, te weten het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht/Nieuwegein, Catharina Ziekenhuis in Eindhoven, Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen, Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam, Medisch Spectrum Twente in Enschede en het Martini Ziekenhuis in Groningen. Door open samenwerking werken de zes ziekenhuizen met elkaar aan continue verbetering van medische zorg.