Behandeling Staphylococcus aureus (Folder)

Orthopedie Pijngeneeskunde
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Behandeling Staphylococcus aureus (Folder)

U wordt binnenkort opgeroepen voor een orthopedische operatie waarbij er een prothese wordt geplaatst of een rugoperatie wordt uitgevoerd.

Ter voorbereiding op deze operatie start u thuis met voorzorgsmaatregelen om de kans op een infectie na de operatie (ook wel “postoperatieve infectie” genoemd) te verkleinen.

Wondinfectie

Een infectie van de operatiewond is een complicatie die zich na elke operatie kan voordoen. Normaal gezien beschermt de huid het lichaam tegen allerlei gevaren van buitenaf. Zo worden bijvoorbeeld bacteriën, schimmels en virussen door de huid tegengehouden. Bij een wond is deze beschermlaag stuk en kunnen deze micro-organismen het lichaam binnendringen.

Ieder mens draagt van nature bacteriën bij zich. Deze bevinden zich zowel op als in het lichaam. Ze horen bij de mens en hebben vaak een nuttige functie. In sommige gevallen kan men er wel hinder van ondervinden. Enkele soorten huidbacteriën zijn beruchte veroorzakers van wondinfecties.

Huidbacteriën

Op de huid zitten verschillende bacteriën. De Staphylococcus aureus is een belangrijke veroorzaker van wondinfecties. Ongeveer 30-40% van de Nederlandse bevolking is ‘drager’ van de Staphylococcus aureus, vooral op de huid en in de neus. Normaal gesproken leidt dragerschap zelden tot ernstige infecties.

Preventie wondinfectie na een operatie

Door voorafgaand aan de operatie de huid en neusholte te desinfecteren worden de aanwezige micro-organismen gedood. Voor een optimale desinfectie dient de behandeling een paar dagen voor de operatie te starten en tot het moment van de operatie gecontinueerd te worden.

Wat houdt dit voor u in?

U krijgt een recept. Hiermee kunt u bij de Catharina apotheek een fles desinfecterende zeep (Hibiscrub, Chloorhexidine oplossing cutaan 40 mg/L) en een kleine tube neuszalf (Mupirocine neuszalf 20 mg/G) afhalen. Deze middelen zijn vaak niet op voorraad bij andere apotheken.

Lees de bijsluiter van deze producten goed door, deze bevat belangrijke informatie. Test een klein beetje van de desinfecterende zeep (de Hibiscrub) op de binnenkant van de arm ter hoogte van de elleboogplooi. Indien er overgevoeligheid optreedt, gebruik de zeep dan niet en neem contact op met de polikliniek Orthopedie voor verdere instructies.

Vijf dagen voor de operatie begint u met de voorbereiding. U volgt dan het onderstaande schema. De producten bewaart u op kamertemperatuur (NIET in de koelkast).

Schema van toedienen

Vijf dagen voor de operatie

• Begin met het aanbrengen van de neuszalf 2 x daags
  • Douchen met de desinfecterende zeep 1 x daags

Dag van de operatie
Indien u als eerste patiënt wordt geholpen:

• ’s Morgens: Neuszalf aanbrengen

Indien u als tweede of derde patiënt geholpen wordt:

• ’s Morgens: Neuszalf aanbrengen
  • Douchen met desinfecterende zeep

Mocht uw operatie onverhoopt worden uitgesteld, dan start u 5 dagen voor de nieuwe operatiedatum nogmaals met de behandeling. Indien uw operatie alsnog binnen 5 dagen kan plaatsvinden gaat u door met het bovenstaande schema.

Gebruik van neuszalf

De neuszalf brengt u op de volgende manier aan:

• Snuit de neus voordat u de neuszalf aanbrengt.
  • Breng een kleine hoeveelheid zalf aan op een wattenstaafje: een’streepje’ van ongeveer 1 cm lengte.
  • Voor elk neusgat gebruikt u een nieuw wattenstaafje.
  • Breng de zalf aan in het neuspeutergebied (dus niet te diep), in beide neusgaten.
  • Knijp de neusvleugels dicht en masseer deze zodat de neuszalf zich goed kan verspreiden.
  • Verwijder zo nodig met een zakdoek de overtollige zalf.
  • De behandeling dient 5 dagen te worden voortgezet.

Gebruik van desinfecterende zeep

• De desinfecterende zeep kunt u het beste onder de douche gebruiken.
  • Gebruik Hibiscrub niet in combinatie met andere middelen om de huid schoon te maken zoals bijvoorbeeld (vloeibare) zeep of zouten. De ontsmettende werking kan hierdoor worden verminderd. Dus in plaats van reguliere zeep gebruikt u de Hibiscrub.
  • U wast ook de haren met de Hibiscrub, maar u mag daarna wel nog een shampoo gebruiken. Het maakt de haren anders erg droog.
  • Let op dat de oplossing niet in de ogen komt. In dat geval moet u de ogen grondig met water uitspoelen omdat het anders irritatie veroorzaakt.
  • U mag uw gezicht scheren en gebruik maken van scheerzeep.
  • Hibiscrub blijft u gebruiken tot en met de operatiedag.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met de polikliniek Orthopedie.

Catharina Ziekenhuis
Telefoon 040 – 239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl

Polikliniek Orthopedie