Botoxbehandeling bij overactieve kauwspieren

5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Botoxbehandeling bij overactieve kauwspieren

U krijgt een behandeling met botuline A (‘botox’) bij Mond-, Kaak- en Aangezichtschirurg (MKA-chirurg). In deze folder leest u meer informatie over deze ingreep en wat u kunt verwachten. Het is goed u te realiseren dat de situatie voor u anders kan zijn dan hier beschreven is.

Waarom een behandeling met botox?

Botox verzwakt spieren door plaatselijk de zenuwimpulsen te blokkeren. Een bekende toepassing is behandeling van gezichtsspieren waardoor er minder rimpels ontstaan (cosmetisch). U heeft echter een medische reden voor behandeling met botox.

Door overactiviteit van de kauwspieren kunnen deze pijnlijk worden. Ook de kaakgewrichten en tanden en kiezen kunnen hierdoor overbelast raken en pijnlijk worden. Botox verlaagt de spierspanning waardoor pijnklachten kunnen verminderen.

Het onderzoek

Er zijn geen voorbereidingen nodig voor deze behandeling.

Melden

U meldt zich bij de polikliniek Mond-, Kaak- en Aangezichtschirurgie.

Gang van zaken tijdens het onderzoek

De MKA-chirurg voert de behandeling uit. Hij wordt hierbij geholpen door een assistente.

De botox wordt geïnjecteerd in de kauwspieren (meestal beiderzijds) met een heel dun naaldje. U voelt de injectie als kleine prikjes. Verdoving is hiervoor niet nodig. De procedure duurt ongeveer 5 minuten.

Mogelijke risico’s en complicaties?

Het effect van de behandeling is soms onvoldoende (onvoldoende vermindering van de pijn en/of zwelling) Dan kan de behandeling herhaald worden. Zelden komt het voor dat de lachspieren iets verzwakt worden, zodat u niet breed kunt lachen. Dit is tijdelijk en herstelt volledig.

Na het onderzoek

Na de ingreep heeft u geen beperkingen. U mag aan het verkeer deelnemen. De spieren kunnen enkele dagen wat stijf en dik aanvoelen, dit gaat vanzelf over. U kunt een blauwe plek krijgen op de plek van de injecties. Soms heeft u het gevoel dat u minder goed kunt kauwen. De kauwfunctie wordt echter overgenomen door andere spieren.

Het duurt enkele weken voordat u het effect van de botox begint te merken. De zwelling van de spieren die is opgetreden door de overbelasting zal geleidelijk aan afnemen. Het duurt enkele weken tot maanden totdat dit zichtbaar is. Het effect van botox is tijdelijk (meestal 3-6 maanden).

Het is belangrijk om ook de oorzaak van de overbelasting van de kauwspieren aan te pakken, zoals knarsen, klemmen of belastende gewoontes. De MKA-chirurg zal dit met u bespreken.

Controle

U krijgt een telefonische of poliklinische afspraak voor controle.

Wanneer direct contact opnemen?

We adviseren u contact op te nemen met de polikliniek Mondziekten, Kaak-, en Aangezichtschirurgie als:

• u koorts boven 39°C krijgt;
  • de beweging van uw gezicht niet goed terugkomt.

Opleidingsziekenhuis

Het Catharina Ziekenhuis is een opleidingsziekenhuis. Wij leiden artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat ook een zorgverlener in opleiding uw behandeling, onderzoek of operatie kan uitvoeren. Maar dit is niet altijd zo. Uw veiligheid staat altijd bij ons voorop. Als een zorgverlener in opleiding u helpt, werkt deze altijd onder begeleiding van een gediplomeerd zorgverlener. Als u niet wilt dat een zorgverlener in opleiding u helpt, dan kunt u dit met uw arts bespreken.

Vragen

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Dan kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met de polikliniek Mondziekten, Kaak-, en Aangezichtschirurgie.

Catharina Ziekenhuis
040 – 239 91 11