Breuk van radiuskop of radiushals (Folder)

Chirurgie Orthopedie Spoedeisende Hulp / Spoedpost
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Breuk van radiuskop of radiushals (Folder)

U heeft een kleine breuk van de radiuskop of radiushals. Dit zit in uw spaakbeen ter hoogte van de elleboog. We behandelen deze breuk met een drukverband en een sling. Dit is een soort mitella.

Breuk radius kop 1

Samenvatting

• U heeft een kleine breuk in het spaakbeen ter hoogte van de elleboog.
  • Deze breuk herstelt doorgaans zonder restklachten.
  • We maken geen standaard poliklinische controle afspraak, deze is over het algemeen niet nodig.
  • Het is belangrijk na uiterlijk één week uw verband en sling te verwijderen en te starten met oefenen om stijfheid van de elleboog te voorkomen.
  • Geschikte oefeningen vindt u in de folder of deze app.
  • Als er tijdens het herstel vragen of problemen zijn, kunt u op werkdagen van 09:00 – 12:00 uur contact met ons opnemen via de Breuklijn: 040 – 239 96 40.

De behandeling

Een gebroken radiuskop of radiushals komt vaak voor. We behandelen u met een drukverband en een sling. Dit is een soort mitella.

Tijd Behandeling
0-1 week Sling, als eerste verwijderen zodra de pijn dit toelaat
Drukverband, verwijderen zodra de pijn dit toelaat
1-4 weken Oefenen met buigen, strekken en draaien van de arm
Oefen op geleide van uw pijnklachten
4-6 weken Elleboog onbeperkt bewegen op geleide van de pijn
Na 6 weken U mag weer sporten en gymmen

Instructies

Volg onderstaande instructies:

• Doe de oefeningen minstens 3x per dag
    • Voer elke oefening 10 tot 15x uit;
    • U kunt eventueel in warm water oefenen;
    • Gebruik uw hand zo normaal mogelijk, hiermee oefent u de elleboog ook;
    • Zorg ervoor dat de schouder niet meebeweegt als u de oefeningen doet;
    • Als de actieve oefeningen goed gaan, kunt u ze zwaarder maken door een gewichtje of een klein flesje water in de hand te houden.

Herstel

• Een controle op de polikliniek is in principe niet nodig. De breuk geneest meestal binnen enkele weken vanzelf volledig.
  • Het is mogelijk dat de strekfunctie van de elleboog na 4 tot 6 weken nog niet volledig is. Meestal herstelt dat in de maanden erna.
  • Fysiotherapie is meestal niet nodig. Als u na 6 weken ontevreden bent over de functie van uw elleboog, dan kunt u via de huisarts een verwijzing voor de fysiotherapeut vragen. Een verwijzing is niet verplicht. In de app staan oefeningen om beter te herstellen.
  • Neemt de pijn erg toe, of is de pijn de aankomende weken niet minder? Neem dan contact op met de Breuklijn. Als een controle dan toch nodig is, maken we een afspraak.

Vervangen drukverband

In de app kunt u zien hoe u zelf een nieuw drukverband kunt omdoen als dat nodig is. De materialen hiervoor kunt u hergebruiken of kopen bij een drogist.

Gebroken radiuskop of radiushals oefeningen

Na een breuk van de elleboog kan stijfheid en krachtsverlies van de arm optreden. Onderstaande oefeningen helpen om dit tegen te gaan.

Instructies

Volg onderstaande instructies:

• Oefen minstens 3 keer per dag en doe de oefening minstens 10 keer.
  • U kunt eventueel in warm water oefenen.
  • Gebruik uw hand zo normaal mogelijk, hiermee oefent u de elleboog ook.
Buigen en strekken van de elleboog

Bij deze oefening buigt en strekt u de elleboog. U kunt met deze oefening na 1 week beginnen als de pijn het toelaat. Er zijn twee vormen van oefenen: passief en actief oefenen. U begint met passief oefenen, dat wil zeggen dat u de elleboog buigt en strekt met hulp van uw andere hand. Zie onderstaande afbeeldingen.

Breuk radius kop 2

Daarna kunt u actief oefenen, dat wil zeggen dat u zonder hulp van uw andere hand de elleboog buigt en strekt. Als volledig buigen en strekken nog niet lukt, kunt u voor dit laatste stuk uw andere hand gebruiken. Let op: doe dit alleen als de pijn dit toelaat, overstrek niet als dit nog pijn doet. Zie onderstaande afbeeldingen voor actief oefenen.

Breuk radius kop 3

Draaien van de elleboog

Bij deze oefening draait u de elleboog. U kunt met deze oefening na 4 weken beginnen, als de pijn dit toelaat. Wederom kunt u passief en actief oefenen, zoals beschreven bij de oefening ‘Buigen en strekken van de elleboog’.

Voor het draaien van de elleboog houdt u de elleboog tegen de zij aan. Vervolgens draait u de elleboog, zodat u in de handpalm kijkt en vervolgens op de handrug kijkt. Zie ook onderstaande afbeeldingen.

Breuk radius kop 4

Vragen? U kunt ons gewoon bellen!

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Neem dan tussen 09.00 en 12.00 contact op met de Breuklijn (040-239 96 40).
Als u buiten kantoortijden dringende vragen heeft die niet kunnen wachten tot de volgende dag, kunt u de Spoedeisende Hulp bellen (040-239 96 00).

Opleidingsziekenhuis

Het Catharina Ziekenhuis is een opleidingsziekenhuis. Wij leiden artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat ook een zorgverlener in opleiding uw behandeling, onderzoek of operatie kan uitvoeren. Maar dit is niet altijd zo. Uw veiligheid staat altijd bij ons voorop. Als een zorgverlener in opleiding u helpt, werkt deze altijd onder begeleiding van een gediplomeerd zorgverlener. Als u niet wilt dat een zorgverlener in opleiding u helpt, dan kunt u dit met uw arts bespreken.

Catharina Ziekenhuis Eindhoven
040-239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl

Breuklijn
040-239 96 40

Routenummer(s) en overige informatie over de Spoedeisende Hulp kunt u terugvinden op www.catharinaziekenhuis.nl/spoedeisende-hulp

App Virtual Fracture Care

In onze app vindt u meer informatie over uw letsel. Ook kunt u oefeningen vinden om het herstel te bevorderen. De app kunt u zowel in de App Store (iPhone) als de Google Store (Android) vinden.

U kunt ook de QR-code scannen. U wordt dan automatisch naar de app verwezen.

QR virtual fracture care