De transferverpleegkundige (Folder)
5623 EJ Eindhoven
040 - 239 91 11
De transferverpleegkundige (Folder)
De transferverpleegkundige kan u helpen bij het regelen van de nodige zorg na uw ziekenhuisopname. Het is belangrijk dat u zelf actief meedenkt en regelt wat mogelijk is om uw zelfredzaamheid te behouden. Het doel is om u zo zelfstandig mogelijk te laten herstellen en zorg te organiseren. Hieronder leest u wat u zelf kunt doen en hoe de transferverpleegkundige hierbij kan ondersteunen.
Zelfredzaamheid en het regelen van zorg
Na uw opname in het ziekenhuis bepaalt uw arts wanneer u naar huis kunt. Dit kan soms eerder zijn dan u had verwacht. Het is daarom verstandig om al in een vroeg stadium, indien mogelijk al vóór uw opname, na te denken over uw herstel en nazorg. Denk hierbij aan zaken zoals maaltijden, hulpmiddelen, hulp bij het huishouden, persoonlijke verzorging, verpleging, of eventueel verblijf in een zorghotel.
Voor veel zaken kunt u zelf of met de hulp van uw persoonlijke netwerk zorg organiseren, zoals:
- maaltijdvoorziening
- personenalarmering
- boodschappen: een mantelzorger kan uw boodschappen doen, of u kunt gebruikmaken van een bezorgservice van een supermarkt
- reorganisatie van het huishouden, denk aan bed beneden zetten, spullen op ooghoogte, voorraad aanleggen, huis op orde maken
- hulpmiddelen: kleine hulpmiddelen zoals een rollator, krukken, rolstoel, urinaal, grijper en dergelijke kunt u zelf aanschaffen, bijvoorbeeld bij een thuiszorgwinkel
- als u tijdelijk een ander bed nodig heeft, dient u zelf een bed te kopen of te huren. Alleen als verzorging op bed noodzakelijk is, komt u in aanmerking voor een hoog/laag bed vanuit de uitleen van een thuiszorgwinkel. In dit geval kan de transferverpleegkundige deze voor u regelen.
- huishoudelijke hulp bij de gemeente via het zorgloket WMO kan alleen bij een langdurige zorgvraag.
U wilt gebruikmaken van een zorghotel
Mocht u volgens de huidige wet- en regelgeving niet in aanmerking komen voor een (tijdelijke) opname in een verzorgingshuis of verpleeghuis en u kunt of wilt niet naar huis, dan is mogelijk een verblijf in een zorghotel een optie voor u.
Afhankelijk van de zorgverzekering kunt u mogelijk een vergoeding hiervoor krijgen, maar vaak zijn de kosten voor eigen rekening.
Wilt u van een zorghotel gebruik maken, dan dient u dit zelf te regelen.
Wanneer kan de transferverpleegkundige helpen?
Als het blijkt dat u de zorg niet zelf of via uw netwerk kunt organiseren, of als uw situatie complexer is, kan de transferverpleegkundige helpen bij het regelen van de zorg die gerelateerd is aan uw ziekenhuisopname. Dit kan bijvoorbeeld het volgende omvatten:
- Zorg van de wijkverpleging zoals hulp bij lichamelijke verzorging, wondverzorging of infuus thuis.
- Tijdelijke opname voor herstel ( ELV)
- Geriatrische revalidatiezorg ( GRZ)
- Opname in een verpleeghuis ( WLZ)
- Terminale zorg: thuis, een hospice of een Bijna Thuis huis.
- Hulpmiddelen, denk hierbij aan zuurstof, infuuspomp, hoog/laag bed en dergelijke.
- Adviserende rol in het organiseren van nazorg, zowel tijdens een ziekenhuisopname als ter voorbereiding op een geplande opname.
U wacht op een opname in een verpleeghuis of revalidatiecentrum
Als u vanuit het ziekenhuis wordt aangemeld voor opname in een verpleeghuis of revalidatiecentrum, moet u rekening houden met regionale wachtlijsten. Dit betekent dat u mogelijk niet kunt worden opgenomen bij de zorgorganisatie van uw voorkeur.
Vervoer naar huis, verzorgingshuis, verpleeghuis of zorghotel
Vaak mag u bij ontslag niet meteen zelf deelnemen aan het verkeer. Regel daarom vooraf dat iemand u ophaalt met de auto. Heeft u een (rolstoel) taxi nodig, dan dient u deze ook zelf te regelen. Dit geldt zowel voor de taxi als voor de rolstoel. Of u in aanmerking komt voor enige vergoeding hangt af van uw zorgverzekering.
Vragen
Heeft u vragen over de zorg die u kunt regelen of wilt u meer weten over hoe de transferverpleegkundige u kan helpen? Neem dan contact op met het Transferpunt.
Contactgegevens
Catharina Ziekenhuis
040 – 239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl
Transferpunt
040 – 239 84 50 (Bereikbaar tijdens kantooruren)