Fietstest met VO2 max meting (Folder)

Cardiologie Catharina Hart- en Vaatcentrum
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Fietstest met VO2 max meting (Folder)

U heeft binnenkort een afspraak voor een fietstest met VO2 max meting. In deze folder vindt u informatie over de gang van zaken rondom dit onderzoek. Het is goed u te realiseren dat voor u persoonlijk de situatie anders kan zijn dan in deze folder is beschreven.

Wat is een fietstest met VO2 max meting?

Bij een fietstest met VO2 max meting wordt onderzocht welke mate van inspanning u kunt leveren én in hoeverre een zuurstoftekort of koolzuurstijging daarbij een rol speelt. Tijdens de fietstest worden uw ademhaling en bloeddruk gemeten en wordt een hartfilmpje gemaakt. Dit wordt gedaan terwijl u halfzittend of halfliggend op een hometrainer fietst.

Tijdens het onderzoek wordt van u verwacht dat u zich maximaal inspant. Dit is van belang voor een juiste beoordeling van de gegevens.

Voorbereidingen

Voorbereidingen thuis
  • Voor het onderzoek mag u niet nuchter zijn. Eet daarom iets, maar neem in het dagdeel voor het onderzoek geen zware maaltijd.
  • U mag in het dagdeel voor het onderzoek geen zware inspanning verrichten.
  • U mag in het dagdeel voor het onderzoek niet roken.
  • Uw hart- en longmedicijnen mag u gewoon gebruiken.
  • Neem gemakkelijk zittende kleding en schoenen mee om goed te kunnen fietsen.
  • Neem contact op met de afdeling Hartfunctie als u niet in staat bent om inspanning te leveren.
Verhinderd

Kunt u niet naar uw afspraak komen? Geef dit dan zo snel mogelijk door aan de afdeling Hartfunctie. Er kan dan een andere patiënt in uw plaats komen.

Het onderzoek

Op de dag van het onderzoek meldt u zich op het afgesproken tijdstip bij de afdeling Hartfunctie. Hierna wordt u verwezen naar de afdeling Longfunctie.

U wordt verzocht het bovenlichaam te ontbloten. Vervolgens plakt de laborant tien plakelektroden op uw borstwand voor het maken van de hartfilmpjes (ook wel ECG’s genoemd). Zo nodig worden er eerst borstharen weggeschoren voor een goede registratie. Na het plaatsen van de elektroden mag u uw bovenlichaam bedekken met uw eigen ruimzittende shirt of een jasje van het ziekenhuis.

U neemt plaats op de lig/zitfiets en wordt aangesloten op verschillende meetapparatuur. U krijgt een mondstuk in uw mond, dat is verbonden met een meetapparaat. Om uw longfunctie te meten, vraagt de laborant u om een aantal keer zo diep mogelijk in en zo krachtig en lang mogelijk uit te ademen. Hierna wordt het mondstuk verwijderd. U krijgt dan een masker of kapje over uw mond en neus. Hierdoor ademt u in en uit. Met behulp van dit masker of kapje wordt uw ademhaling tijdens de hele fietstest gemeten. Ook krijgt u een hartslag- en zuurstofmeter om uw vinger en een bloeddrukmeter om uw bovenarm.

Het onderzoek begint met het gedurende drie minuten meten van uw ademhaling in rust. Hierna fietst u met een opgelegde snelheid. U wordt verzocht deze zo lang mogelijk vol te houden. Elke minuut wordt de belasting op de trappers verhoogd. Wanneer u de snelheid niet meer kunt bijhouden, is het onderzoek ten einde. U fietst vervolgens onbelast uit en de laborant verwijdert de apparatuur.

Duur van het onderzoek

Het onderzoek duurt ongeveer 45 minuten.

Na het onderzoek

Na de fietstest vraagt de laborant u tien minuten uit te rusten in de wachtkamer van de afdeling Hartfunctie. Na het uitrusten, kunt u de afdeling verlaten.

Uitslag

De uitslag van het onderzoek wordt opgestuurd naar uw revalidatiearts of behandelend arts.

Vragen?

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen, neem dan tijdens kantooruren contact op met de afdeling Hartfunctie.

Catharina Ziekenhuis
040 – 239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl

Afdeling Hartfunctie