Spoelinstructie voor de neus (Folder)

Keel-, Neus- en Oorheelkunde
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Spoelinstructie voor de neus (Folder)

Uw KNO-arts heeft geadviseerd de neus te spoelen met een zoutoplossing. Door het spoelen met zout water worden de neus(bij)holten gereinigd van snot en korsten waardoor de neus open en schoon blijft. Ook is het effect van neussprays en neusdruppels beter in een neus die gespoeld is.

Het spoelen van de neus is zinvol bij neuspoliepen, bij een allergie, bij overgevoelige slijmvliezen en bij chronische ontstekingen. Daarnaast is het spoelen van de neus belangrijk voor het herstel van de neus na een neusoperatie.

Voorbereiding

Bij het spoelen van de neus is het belangrijk dat er gebruik wordt gemaakt van water waarin zout is opgelost. Er zijn speciale zakjes zout of een zoutoplossing verkrijgbaar bij de apotheek, de drogist en op internet (bijvoorbeeld bij KNO-winkel.nl). Het zoute spoelwater kunt u ook makkelijk zelf maken door een afgestreken theelepel keukenzout (Jozo) op te lossen in 250 ml water. Het water hoeft niet eerst gekookt te worden, Nederlands kraanwater is voldoende schoon. Als u gebruik maakt van een spoelkannetje of knijpflesje, voegt u een theelepel (2 gram) zout toe aan de 250 ml water in het spoelkannetje of knijpflesje. U kunt het beste jodiumvrij keukenzout (Jozo, met de blauwe dop) gebruiken en liever geen zeezout of Himalayazout. Voordat u gaat spoelen laat u de zoutoplossing afkoelen of opwarmen tot lichaamstemperatuur.

Neusspoelen

Er zijn verschillende manieren om de neus te spoelen: met een spuitje, met een kannetje (RhinoHorn®) of met een knijpfles (NasoFree®). De meeste apotheken en drogisten verkopen hulpmiddelen voor bij het spoelen, maar zijn ook verkrijgbaar via kno-winkel.nl. De NasoFree is ook verkrijgbaar bij de receptie KNO.

Vaak wordt geadviseerd om de neus aan beide kanten te spoelen. Spoel onder de douche of boven de wasbak/gootsteen. Spuit langzaam de spuit leeg of laat de neusdouche leeglopen terwijl u de G-klank maakt of kort steeds de letter K zegt. Hierdoor sluit uw zachte gehemelte de neus af en komt het zoute water niet in de keel. Het water loopt via het andere neusgat weer naar buiten, aangezien de beide neusholten achterin met elkaar in verbinding staan. U herhaalt dit met het andere neusgat.

Laat aan het eind van de procedure de neus goed ‘leeglopen”. Soms komt er enige tijd na het spoelen opnieuw water uit de neus lopen. Dit komt omdat het water zich verzamelt in de neusbijholtes en dan door bewegen van het hoofd alsnog eruit loopt. U kunt dit enigszins voorkomen door na het spoelen met het hoofd in verschillende standen te draaien.

Voorbeelden van de neus spoelen met: NasoFree® (links), met een spuitje (midden) en met de RhinoHorn® (rechts).

Hoe vaak?

Uw arts zal aangeven hoe vaak per dag u dit moet doen. Meestal is dit 2-3 keer per dag. Bij veel snot of korsten in de neus is het goed om vaker te spoelen. Als u een neusspray of neusdruppels gebruikt, dan kunt u deze na de operatie gewoon weer gebruiken. Gebruik uw neusspray of neusdruppels pas ná het spoelen, anders spoelt u het medicijn direct weer uit de neus.

Instructievideo

Scan onderstaande QR code voor het zien van een instructievideo:

Vragen

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Neem dan contact op met de polikliniek KNO.

Catharina Ziekenhuis
040 – 239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl

Polikliniek Keel-, Neus- en Oorheelkunde (KNO)