Gastro-enteritis bij kinderen (Folder)

Kindergeneeskunde
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Gastro-enteritis bij kinderen (Folder)

Uw kind lag opgenomen op onze kinderafdeling wegens spugen en/of diarree door een infectie in de maag en/of de darm (gastro-enteritis). Hierdoor raakte uw kind uitgedroogd of bestond een grote kans op uitdroging. Bij uitdroging heeft het lichaam een tekort aan vocht.

In deze folder vindt u meer informatie over de symptomen en de behandeling van gastro-enteritis. Ook vindt u tips voor als uw kind weer thuis is.

Maag- en/of darminfectie (gastro-enteritis)

Klachten van diarree, spugen en koorts bij kinderen worden meestal veroorzaakt door een infectie van maag en/of darm. Meestal ontstaat de infectie door een virus, soms door een bacterie. Deze maag-/darminfectie kunnen we helaas niet behandelen met medicijnen. De eigen afweer van uw kind moet het virus uit het lichaam verwijderen.

Symptomen

Het virus of de bacterie veroorzaakt spugen en vaak waterdunne diarree met koorts. Drinken gaat vaak niet of het kind spuugt het uit.

Het verlies van teveel vocht door spugen en diarree kan leiden tot uitdroging. Dit herkent u aan een aantal symptomen:

• verminderd plassen;
  • donkere urine;
  • droge slijmvliezen;
  • sufheid;
  • holle ogen.

Behandeling

Uitdroging behandelen we met ORS (Oral Rehydration Salts). Dit is water met een precieze samenstelling van glucose en zouten. Dit heeft uw kind via een sonde gekregen of zelf kunnen drinken.

Voor de komende tijd thuis is dit voldoende om uitdroging te voorkomen. Voor hoe lang precies hangt af van de ernst van het vochtverlies door spugen en diarree.

Thuis

Als uw kind naar huis mag, is het vaak nog niet volledig hersteld. Meestal zijn het spugen en de diarree wel verminderd.

Thuis kunt u proberen met ORS het opnieuw ontstaan van uitdroging te voorkomen.

Telkens als uw kind spuugt of diarree heeft, geeft u haar/hem 10 ml ORS. De ORS maakt u klaar zoals op de verpakking staat aangegeven. Meestal is dit 1 zakje ORS per 200 ml water.

Maakt u zich geen zorgen als uw kind niet wil drinken. De kans dat uw kind is uitgedroogd is dan niet zo groot. De meeste kinderen drinken graag als ze uitgedroogd zijn, ook ORS.

Vragen?

Als u na het lezen van deze folder nog vragen heeft, kunt u contact opnemen met de polikliniek Kindergeneeskunde.

Polikliniek Kindergeneeskunde
040 – 239 92 00