Hoge spierspanning van het oog (Blepharospasme) (Folder)

Oogheelkunde
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Hoge spierspanning van het oog (Blepharospasme) (Folder)

Blepharospasme is een te hoge spierspanning in de oogleden. Deze aandoening kan sterk variëren in ernst. Soms bestaat er alleen maar een verhoogde knipperfrequentie, of treedt de afwijking alleen op bij stress. In ernstige gevallen gaan de ogen vrijwel niet meer open. De oorzaak is meestal niet bekend.

Behandeling

Op de dag van de behandeling meld u zich op de polikliniek Oogheelkunde in het Catharina Ziekenhuis. De behandeling vindt plaats in de spreekkamer van de oogarts. Afhankelijk van uw klachten geven we u in de huid rondom uw ogen twee tot zes injecties met botulinetoxine. Helaas vinden de meeste mensen deze injecties pijnlijk. De injecties kunnen meteen gezet worden. Er hoeven dus geen maatregelen voor of na de behandeling te worden genomen.

De meeste patiënten komen om de drie maanden terug voor een nieuwe behandeling.

Bijwerkingen

De bijwerkingen van de behandeling zijn meestal klein. Bovendien nemen ze af zodra de werking van de botulinetoxine vermindert. De meest voorkomende bijwerkingen zijn:

• Eén ooglid gaat na de behandeling hangen. Dit komt doordat de botulinetoxine door de weefsels heen komt. Daardoor kan het ook de spier die het ooglid heeft – dit is een spier die dieper in de oogkas zit – (deels) uitschakelen. Deze complicatie kan zeer hinderlijk zijn, maar het hangende ooglid gaat in enkele weken geleidelijk weer omhoog wanneer het effect van de botulinetoxine afneemt.
  • Het oog sluit minder goed. Hierdoor treden klachten op, zoals een zandgevoel, last van het licht, tranen en irritatie. Ook kan dit invloed hebben op het gezichtsvermogen. Deze bijwerkingen nemen geleidelijk af. Om de droogte tegen te gaan, kunt u kunsttranen gebruiken.
  • Blauwe plekken in het ooglid. Iedere injectie, hoe klein ook, kan een blauwe plek veroorzaken. Het duurt ongeveer twee weken voordat een blauwe plek genezen is. De kans op blauwe plekken is groter als u bloedverdunnende medicijnen gebruikt.
  • Allergische reactie (zeer zeldzaam).

Resultaten

De resultaten van de behandeling zijn wisselend. Patiënten met ernstige afwijkingen zijn vaak zeer tevreden met de behandeling.

Patiënten met weinig afwijkingen vinden de verbetering soms te klein. Of soms vinden ze, als er bijwerkingen optreden, het middel erger dan de kwaal. Omdat het effect van botulinetoxine geleidelijk afneemt, kunt u telkens twee maanden na de behandeling opnieuw beslissen of u met de behandeling door wilt gaan. Uw oogarts adviseert u hier graag bij.

Vragen

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Neem dan contact op met de polikliniek Oogheelkunde.

Catharina Ziekenhuis
040 – 239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl

Polikliniek Oogheelkunde