Kraambedoefeningen (Folder)

Gynaecologie Verloskunde
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven
040 - 239 91 11
Catharina een Santeon ziekenhuis

Kraambedoefeningen (Folder)

Gefeliciteerd met de geboorte van uw kindje! Uw lichaam gaat vanaf nu ontzwangeren. U heeft daardoor een verhoogde kans op trombose. Om dit te voorkomen, kunt u zelf een aantal oefeningen doen. Na de bevalling is het ook belangrijk om de bekkenbodemspieren te versterken. Ook dit kunt u doen met een aantal oefeningen.

Na 24 uur rust begint u met de oefeningen. De oefeningen zijn eenvoudig en worden iedere dag verder uitgebreid.

De eerste vijf dagen blijft u hiervoor op bed op uw rug liggen.

Oefeningen trombose preventie

De eerste en tweede dag
  • voeten op en neer bewegen;
  • met de voeten rondjes draaien;
  • knieën één voor één optrekken;
  • knieën optrekken, buik intrekken en rug in het bed drukken;
  • hoofd optillen en met de rechterhand de linkerknie aantikken, weer gaan liggen en herhalen met de andere knie;
  • armen één voor één langs het oor uitrekken;
  • armen langs het lichaam en rondjes draaien met de schouders;
  • handen in de nek en de ellebogen in bed duwen.

Bij het omhoog komen, mag er geen “dakje” ontstaan op de buik. Gebeurt dat wel, dan niet te ver omhoog komen en proberen het te corrigeren door de buik goed in te trekken.

De derde dag

De vorige oefeningen herhalen en verder gaan met de volgende:

  • benen buigen en afwisselend een knie naar de borst optrekken. Voorzichtig bij hechtingen!
  • benen gebogen neerzetten en de knieën afwisselend van links naar rechts kantelen, schouders laten liggen;
  • benen gebogen neerzetten en bekken van de matras tillen.
De vierde dag

De vorige oefeningen herhalen en uitbreiden met:

  • de knieën optrekken en tegen elkaar aandrukken terwijl u de bekkenbodem aanspant (plas ophouden en anus intrekken).
  • hetzelfde herhalen maar dan met gestrekte benen.
De vijfde dag

De vorige oefeningen herhalen en verder gaan met de volgende oefeningen:

  • benen buigen en de heupen en één been omhoog tillen (niet wegzakken en buik aanspannen);
  • beide benen gebogen naar de buik optrekken;
  • benen gebogen neerzetten en kussen tussen de knieën, aan het kussen trekken en met de knieën vasthouden.
De zesde dag

Vanaf deze dag worden de oefeningen uitgebreid met zit- en standhouding. In stilstand en tijdens het lopen de buik en bekkenbodemspieren zoveel mogelijk aanspannen.

  • de rug vlak en hol maken;
  • alle oefeningen herhalen maar steviger.

Oefeningen versterken bekkenbodemspieren

Oefening 1:

Trek de plasbuis en de anus in tijdens een uitademing. Ontspan de spier tijdens een inademing. Deze oefening minstens vijf maal per dag tien maal achtereen doen.

De sterkte van de bekkenbodemspieren kunt u controleren door middel van het ‘stippeltjes’ plassen. Dit mag u niet meer dan één keer per week doen, anders heeft u kans op een blaasontsteking.

Als u een keizersnede heeft ondergaan mag u na acht dagen rustig aan beginnen.

© 2021 Catharina Ziekenhuis - Alle rechten voorbehouden