Loopoor bij kinderen (Folder)

Keel-, Neus- en Oorheelkunde
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Loopoor bij kinderen (Folder)

Deze folder geeft u informatie over de oorzaken en de behandeling van een loopoor bij kinderen. Een loopoor is geen ziekte op zich, maar een verschijnsel (symptoom) van oorontsteking. Meestal is een loopoor het gevolg van een middenoorontsteking, maar ook een uitwendige gehoorgangontsteking of ooreczeem kan gepaard gaan met een loopoor.

Hoe herkent u een loopoor?

Een loopoor kunt u herkennen aan etterachtig, soms stinkend vocht dat uit het oor komt. Ook kan dit vocht soms bloederig zijn.

Hoe ontstaat het?

Het vocht dat bij een loopoor uit het oor vloeit, ontstaat meestal als gevolg van een middenoorontsteking. Een loopoor kan ook het gevolg zijn van een ontsteking van de uitwendige gehoorgang of ooreczeem.

Behandeling van een loopoor als uw kind géén buisjes heeft

Als uw kind langer dan één week last heeft van een loopoor, is het raadzaam contact op te nemen met uw huisarts. Uw huisarts onderzoekt uw kind en beoordeelt of er oordruppels en/of een antibioticakuur voorgeschreven kunnen worden. Als het oor na twee weken druppelen nog niet droog is, zal de huisarts u vaak doorverwijzen naar de KNO-arts.

NB: In de bijsluiter van oordruppels staat vaak dat deze druppels niet gebruikt mogen worden bij een beschadiging of een perforatie van het trommelvlies. Maar bij een ontsteking van het oor is het geen bezwaar om oordruppels te gebruiken.

Behandeling van een loopoor als uw kind trommelvliesbuisjes heeft

Op zich is een loopoor bij een kind met buisjes niet abnormaal. Een loopoor kan gedurende de maanden dat de buisjes in het trommelvlies zitten af en toe voorkomen. Als uw kind trommelvliesbuisjes heeft gekregen, kan er direct ná het plaatsen van de buisjes nog wat vocht uit de oren lopen. Hier is geen behandeling voor nodig, tenzij het loopoor na twee dagen niet over is. Als een oor twee dagen ná het plaatsen van buisjes blijft lopen of als het oor ergens in de maanden daarna plotseling gaat lopen, is dat een teken van een infectie bij het buisje. In dat geval is het zinvol oordruppels te gebruiken. Er komt dan pus en soms wat bloed uit het oor.

Het loopoor moet dan gedurende vijf dagen gedruppeld worden, drie keer per dag drie à vier druppels. U krijgt na de (buisjejs)operatie een recept voor deze oordruppels mee.

Als het oor na een week nog loopt, is het raadzaam contact op te nemen met de polikliniek KNO. Het kan dan nodig zijn een ander type druppel te gebruiken of te kiezen voor een antibioticakuur (tablet of drankje).

Algemene adviezen en voorzorgsmaatregelen

• Stop bij voorkeur geen watje in het oor. Het is beter het oor niet af te sluiten, omdat bacteriën een afgesloten ruimte prettig vinden en zich daardoor juist kunnen vermenigvuldigen.
  • Gebruik geen wattenstokjes. Reinig de buitenkant van het oor met een washandje met lauw water. Probeer het vocht in gehoorgang enigszins weg te nemen met een stukje absorberend papier, zoals een tissue of toiletpapier voordat u het oor druppelt.
  • Wanneer u het oor van uw kind druppelt, trek dan de oorschelp iets naar boven en naar achteren, en draai het hoofd, zodat de druppels in het oor en niet uit het oor lopen. Soms zit er zo veel pus in het oor, dat het lijkt alsof de druppels geen effect kunnen hebben. De concentratie van de antibiotica in de druppels is zo hoog dat de druppels toch een goed effect hebben.
  • De arts adviseert u dat er geen water in de oren mag komen: in ieder geval geen zeepwater en shampoo. Het is beter om voorlopig niet te zwemmen. Let ook nog op met zwemmen en water in de oren tijdens het wassen gedurende de eerste week nadat het oor droog is geworden. Door water kan de infectie weer opvlammen.

Vragen

Als u na het lezen van de informatie nog vragen heeft, schrijf deze dan op. De KNO-arts beantwoordt graag uw vragen over het loopoor en de behandeling daarvan.

Verhinderd?

Als u op het afgesproken tijdstip verhinderd bent, bel dan zo snel mogelijk de polikliniek KNO. Er kan dan nog een andere patiënt in uw plaats komen.

Catharina Ziekenhuis
040 – 239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl

Polikliniek KNO