Mondhygiëne tijdens uw ziekenhuisopname (Folder)

Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Mondhygiëne tijdens uw ziekenhuisopname (Folder)

U wordt voor een behandeling of onderzoek opgenomen op een verpleegafdeling van het Catharina Ziekenhuis. Ook als u bent opgenomen, is het belangrijk dat u voldoende aandacht besteed aan mondhygiëne. In deze folder geven we u een aantal tips om uw gebit schoon te houden. Zo voorkomt u tandbederf of ontstekingen van het tandvlees.

Mondzorg algemeen

Om tandbederf of ontstekingen van het tandvlees te voorkomen, is het belangrijk dat u uw gebit goed schoon houdt. Poets minimaal twee keer per dag uw gebit met een fluoridetandpasta en reinig indien mogelijk 1 keer per dag de ruimtes tussen de tanden met ragers, tandenstokers of flossdraad.

Gebitsprothese

Een gebitsprothese dient 2 keer per dag gereinigd te worden met vloeibare zeep.

Droge lippen

Bij droge lippen kunt u vaseline aanbrengen. Dit is alleen mogelijk als u geen zuurstof toegediend krijgt.

Mondzorg wanneer u niet mag eten, drinken of voeding krijgt via infuus of sonde

Wanneer er door uw behandelend arts is besloten dat u gedurende een bepaalde tijd niet of nauwelijks mag eten of drinken, is het nog steeds van belang om uw dagelijkse mondzorg uit te voeren.

Dat doet u op de volgende manier:

• 2 keer per dag tanden poetsen of prothese reinigen.
  • Spoelen na iedere poetsbeurt. Slik dit niet door, dit kan het herstel belemmeren.
  • Maak iedere 3 uur de mondholte schoon met gaasjes gedrenkt in water. Reinig uw tanden, tandvlees, wangzakken, gehemelte en tong.
  • Bij eventuele tandvleesontstekingen een gel aanbrengen (in overleg met de arts).
  • Om gaatjes te voorkomen fluoride vloeistof aanbrengen met behulp van een gaasje.
  • Verwijder zo nodig iedere 3 uur de slijmdraden met een wattenstok/gaasje.
  • Bij een extreem droge mond kunstspeeksel aanbrengen.
  • Lippen regelmatig invetten.

Vragen

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Dan kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met de polikliniek Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie. Op donderdag en vrijdag is er een mondhygiëniste aanwezig.

Ook kunt u altijd met uw vragen terecht bij de verpleegkundige die voor u zorgt.

Catharina Ziekenhuis
040 – 239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl

Polikliniek Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie