Oogontsteking door Herpes Simplex (Folder)

Oogheelkunde
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Oogontsteking door Herpes Simplex (Folder)

In deze folder vindt u algemene informatie over een oogontsteking door Herpes Simplex. Het is goed u te realiseren dat voor u persoonlijk de situatie anders kan zijn dan hier is beschreven.

Wat is Herpes Simplex?

Herpes Simplex is een virus dat infecties kan veroorzaken in de huid, slijmvliezen en zenuwen. Er zijn twee belangrijke Herpes Simplex Virussen (HSV). Type I is de meest voorkomende soort en is verantwoordelijk voor de Herpes Simplex oogontsteking en de bekende koortslip. Type II is seksueel overdraagbaar en veroorzaakt slechts zelden een ontsteking in het bovenlichaam.

Oorzaken oogontsteking

De meest voorkomende Herpes Simplex oogontsteking veroorzaakt door HSV type I is een terugkerende ontsteking van het hoornvlies, het voorste heldere deel van het oog. Littekenvorming in het hoornvlies kan het gezichtsvermogen ernstig verminderen. Het Herpes Simplex Virus type I dat de infectie veroorzaakt, kent een onderverdeling in een aantal subtypen. Hierdoor kunnen duur en ernst van de ontsteking variëren. Ook de reactie op de behandeling kan verschillend zijn.

Verschijnselen

De ziekte begint meestal aan het oppervlak van het hoornvlies. Het oog wordt rood, is geïrriteerd en gevoelig voor het licht. Meestal krijgt u de ontsteking hierna niet opnieuw. Slechts één op de vier mensen met een hoornvliesontsteking krijgt binnen twee jaar opnieuw een ontsteking.

Verloop

De ontsteking kan diep in het hoornvlies dringen en daardoor blijvende littekens in het oog achterlaten. Soms ontstaan op het hoornvlies chronische zweren, die zeer moeizaam genezen.

Een Herpes Simplex oogontsteking treedt meestal maar in één oog op en tast slechts zelden het andere oog aan. Verspreiding van het virus naar andere mensen is niet waarschijnlijk. Bij mensen met een slechte afweer (zoals patiënten met AIDS of na een niertransplantatie) kan het virus andere delen van het lichaam infecteren. Dit gebeurt echter hoogst zelden.

Na de oorspronkelijke infectie komt het virus in een ruststadium. Het verblijft in de zenuwen die van de huid of het oog afkomstig zijn. Zo af en toe, bijvoorbeeld tijdens een verkoudheid, wordt het virus weer actief en veroorzaakt dan opnieuw een oogontsteking of een koortslip.

Behandeling

De behandeling hangt af van de ernst van de ontsteking. Vaak worden antivirale oogmedicijnen gebruikt in de vorm van oogdruppels of oogzalf. Soms is het nodig om het oppervlak van het hoornvlies eraf te schrapen om de hoeveelheid virusdeeltjes te verminderen. In een bepaald stadium van de ziekte worden prednison druppels gebruikt om littekens tegen te gaan en prikkeling binnen in het oog tot rust te brengen. Het is van groot belang ervoor te waken dat het virus zich niet verspreid. Als er sprake is van ernstige littekenvorming en het gezichtsvermogen is ernstig aangetast, wordt een hoornvlies-transplantatie overwogen. Het is belangrijk om bij een beginnende oogontsteking snel contact op te nemen met uw oogarts, ook als u al vaker een ontsteking heeft gehad.

Tot slot

Doen zich na het afronden van de behandeling nieuwe klachten voor? Neem dan contact op met de polikliniek Oogheelkunde. Krijgt u pas na een jaar weer klachten? Dan verzoeken wij u contact op te nemen met uw huisarts.

Vragen

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Neem dan contact op met de polikliniek Oogheelkunde.

Catharina Ziekenhuis
040 – 239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl

Polikliniek Oogheelkunde